Hoe komt het dat ziektes toch telkens weer uitsterven?

Vrijwel ieder jaar hoor je in het nieuws doemberichten over ziektes die toch echt uit zouden kunnen groeien tot een pandemie. Ik noem sars, de Mexicaanse griep etc etc.

Mijn vraag is dan ook: hoe kan het dat al deze ziektes weer van het toneel verdwijnen zonder dat ze nou echt noemenswaardige gevolgen hebben gehad (aan de Mexicaanse griep zijn minder mensen gestorven dan aan de gewone griep).

Is het gewoon een mediahype of zijn de farmaceutische bedrijven er toch telkens op tijd bij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K

Het beste antwoord

Om het beter te begrijpen probeer ik het je makkelijk uit te leggen.

Een virus die in je lichaam komt zal schade aan je lichaam maken ondertussen moeten de T cellen (witte cellen) deze komen herkennen en uitschakelen.

De volgende keer dat jij dat virus binnen krijgt zal hij zo goed als geen tijd meer hebben om je lichaam aan te vallen want die wordt dan direct herkend door de witte bloedcellen en opgeruimd.

Indien dat virus bij iemand anders binnen komt die ook besmet is met een 2 de andere soort virus kunnen deze twee virussen gaan muteren in een geheel nieuwe virus.

Indien die dan terug komt naar jou is het ene totale andere virus jou eerste virus bestaat niet meer zogezegd en het lichaam herkend ook niet direct dat nieuwe virus en je wordt weer ziek.

Dit is even om het makkelijker uit te leggen hoe het in zijn werking gaat.

Indien je dus de mexicaanse virus binnen hebt en het gebeurt nadien zoals ik hierboven heb beschreven is het een totaal ander virus met gene van mexicaanse virus en gene van een andere virus.

Dit kan een minder gevaarlijke virus zijn of die kan super gevaarlijke virus zijn.

Dus eigenlijk bestaan alle virussen nog maar deze zijn in de loop der tijden gewoon gemuteerd.

Daarom is het ook best elk jaar een vaccinatie te zetten zodat de herkenning van de virus dus sneller gebeurt en opgeruimt kan worden. Maar ondertussen lopen er al weer nieuwe virussen rond die zijn gemuteerd.

Toch zal vaccinatie tot een 90% dekken van de lopende virussen in de eerste 3 maand.

Hopelijk heb ik het duidelijk kunnen uitleggen

Groeten Ritchie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, zeer duidelijk! :)

Andere antwoorden (2)

Het begint met de virologen die zeggen dat eens in de 80-100 jaar het griepvirus zodanig extreem muteert dat bijna niemand daar resistent tegen is omdat het te zeer afwijkt van hetgeen je wel resistent tegen bent. Mensen die de Hong Kong griep van de jaren 60 doorstaan hebben zouden dan ook minder last hebben omdat die ook al redelijk afwijkend was.
De journalisten pikken dit op waardoor de publieke opinie om maatregelen roept. De politiek speelt daar op in en de farmaceutische industrie daarna ook.
De ziekten zijn overigens niet uitgestorven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een ziekte ' nieuw' is voor de mens weet het immuunsysteem nog niet hoe het erop moet reageren met als gevolg dat het virus zich snel kan verspreiden in het lichaam en in de bevolking. Als een virus al langere tijd voorkomt in een samenleving is 'iedereen' wel een keer besmet geraakt met een virus dat erg lijkt op het virus dat voorkomt. Hierdoor weet het immuunsysteem hier veel beter op te reageren en worden we minder ziek en verspreidt het virus zich minder goed.