Iedereen kan een blindedarmontsteking krijgen. Er is geen groep aan te wijzen van mensen, die een verhoogd risico hebben, op het krijgen van appendicitis.

Blindedarmontsteking is meestal het gevolg van een bacteriële infectie, maar de reden voor de ontsteking is onbekend. Daarnaast kan dit deel van de darm verstopt raken door een brokje ontlasting of door draadwormen,
waardoor zij ontstoken en geïnfecteerd raakt.

Bij jonge kinderen of mensen boven de 65 jaar, kunnen de verschijnselen bedrieglijk mild zijn, zodat de diagnose van de acute fase eerder gemist wordt. Deze groepen lopen daarom meer risico op een buikvliesontsteking of een abces.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mijn tante ligt het aan Zwitserland.
Ik heb namelijk evenals mijn tante en mijn oom (los van elkaar, met vele jaren er tussen) een blindedarmontsteking gehad tijden de vakantie in Zwitserland.

Natuurlijk niet echt waar maar je zou het bijna gaan denken.

Een blindedarmontsteking is niet te voorkomen.
Zoals de naam al zegt gaat het hier om een ontsteking (meestal door een bacterie)
Net zoals je andere ontstekingen kan krijgen, kan je dit ook in je blindedarm krijgen.

Andere oorzaken kunnen zijn ontlasting-indikking en worminfectie.
Het is belangrijk om bijvoorbeeld vezelrijk voedsel te eten.
Blindedarmontsteking komt dan ook minder voor in landen waar veel vezels gegeten worden. Onderzoekers hebben echter de link tussen vezelrijkvoedsel en blindedarmontsteking nog niet kunnen leggen.

Overigens werd mij 25 jaar geleden al in Zwitserland verteld dat daar bij elke buikoperatie (voor andere redenen dus) preventief de blinde darm werd weggehaald. Lijkt me niet echt verkeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Goed verhaal, ja als je toch al open gesneden bent, kleine moeite. In welke landen worden veel vezels gegeten, welke juist niet? Oh weet je ik stel hem gewoon, thanks!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou best kunnen, Annswers, maar ik weet wel dat een operatielitteken rechts op de buikwand ter hoogte van de blinde darm een teken voor chirurgen is dat de appendix al verwijderd is. Bij buikklachten kan dan een blindedarmontsteking uitgesloten worden. Ook als het ding niet ontstoken is wordt ie er daarom uitgehaald. Nog niet zo lang geleden lieten nog best veel mensen de appendix verwijderen voordat ze naar de tropen gingen. Dan hoefde zo'n operatie niet meer onder minder gunstige omstandigheden bij een ontsteking, om over risico's bij afgelegen gebieden nog maar te zwijgen.
ik had zelf ook een blindedarm onsteking gekregen ,mijn blindedarm was opengebarst en moest worden geopereerd(weg gehaald).
het oorzaak was dat ik op een dag echt veel had gegeten, meer dan wat ik normaal at. ik zat vol en at nog 1 portie op,daarna nog een ijsje.
die dag daarna had ik echt bijkpijn en kon ik niet poepen
die dag daarna was ik geopereerd,alles verliep goed ik had aleen een litteken van over .