Wat moet je doen om de kans op besmetting met kinkhoest zo klein mogelijk te maken?

Hoi,
In onze klas had een leerling kinkhoest waarbij hij ook twee mensen heeft besmet. Een leerling daarvan zit naast me. Kan ik voorkomen dat ik het ook krijg? Moet ik m'n tafel bij haar wegschuiven?

Alleen zij hoest met haar handen voor haar mond en daarmee zit ze weer aan de rekenmachine die ik vervolgens weer aanraak.
Is dat risicovol op kinkhoest, of nog niet ZOO erg?

Bedankt,
Lizza.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (1)

Lizza, kinkhoest is zeer besmettelijk. Al 7 tot 10 dagen voordat iemand begint te hoesten is er al besmettingsgevaar. Het meeste besmettingsgevaar is er tijdens de eerste twee weken wanneer het hoesten en niezen is begonnen en dat kan 3-4 weken doorgaan nadat het hoesten is begonnen. Vooral door hoesten en niezen wordt de bacterie verspreid (kinkhoest wordt veroorzaakt door een bacterie).

Als ik jouw vraag dus lees, kan je helaas al besmet zijn. En het antwoord zou zijn dat je inderdaad niet aan de rekenmachine moet zitten die zij gebruikt. Als zij net gehoest heeft in haar hand zitten daar nu de bacterien die zij heeft uitgehoest... Wel heel goed dat ze in haar hand hoest, zo wordt het minder wijd verspreid.
Ook zou je uit de buurt van de patient moeten blijven om niet besmet te raken. In ieder geval zo ver uit de buurt dat je buiten het bereik bent van de vocht druppeltje, met bacterien, die door het niezen en hoesten verspreid worden.
Maar dat is moeilijk als je naast haar in de klas zit...
Je tafel wegschuiven is op zich een goed idee, doe het met een grapje en niet alsof zij melaats is ;-)
Je hebt kans dat jijzelf straks ook hoestend en proestend in de klas zit en dan is het ook fijn als men jou op een vriendelijke manier een beetje uit de buurt blijft ;-)

Als je merkt dat je kinkhoest hebt, (in de eerste week lijkt het op griep), dan heeft antibiotica nog zin. Na die eerste week, heeft antibiotica geen zin meer en moet je het uitzieken.

Kijk maar even voor uitgebreidere informatie op de link in de bron.

Ik hoop voor je dat het meevalt Lizza!