hoe herkent een huisarts een melanoom?

Kan hij dit zien of word dit met een bloedmonster onderzocht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (2)

Vaak kan je het zien. Het heeft een afwijkende kleur en een asymmetrische vorm.
Verder zal hij afgaan op wat jij weet van de plek: is hij veranderd in de laatste tijd? Bijvoorbeeld dikker geworden?

Hij kan de plek vervolgens laten verwijderen, vaak wordt dat stukje huid dan achteraf nog onderzocht om te kijken of het inderdaad een melanoom was of misschien toch een gewoon onschuldig moedervlekje.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De huisarts zal een vermoeden hebben dat het gaat om een melanoom. In voorkomend geval zal de huisarts de patiënt doorverwijzen naar een dermatoloog. De dermatoloog kan meestal wel zien of het een goedaardige moedervlek is of een melanoom. Om de bevestiging te krijgen moet er een biopsie gemaakt worden met onderzoek door een patholoog.
http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/melanoom.htm
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken helaas een extreem voorbeeld van een quasi-onschuldig bultje, dat in niets leek op een verdacht plekje.
Slechts "doorzeuren" door de draagster van dat bultje leidde tot een biopsie, die vervolgens uitwees dat er sprake was van een in uiterlijk zeer sterk afwijkend melanoom (óók voor de dermatoloog een volkomen verrassing!). Een goede huisarts zal dus bij de minste of geringste twijfel een biopsie laten doen. Een melanoom is geen pretje.