Schulpjes zijn schelpjes. Misschien ken je het spreekwoord in zijn schulp (schelp) kruipen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien de vraag in de rubriek Ziekten staat ben ik in die hoek gaan zoeken. Het hoort bij de verschijnselen van pokken bij kinderen. Zij vertonen een korstige uitslag die in kleine schulpjes van hun huid afvalt. Gelijkend op de schubben van een vis, schilfers.
Een korstje op een genezend wondje werd vroeger ook een schulpje genoemd.
Als definitie van schulp kan je gebruiken: klein, dun, gewoonlijk droog en enigszins hard deeltje aan de buitenzijde van een voorwerp, dat gedeeltelijk los is of uitsteekt, en waarvan er zich in de regel een aantal bij elkaar bevinden, die elkaar dikwijls gedeeltelijk bedekken.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, in die betekenis kende ik het niet. Knap gevonden! +