Is obesitas een leeftsijl, infectie of psychische ziekte? Wat heeft er mee te maken?

op deze site staat dat obesitas geen leefstijl ziekte is hoe kan dit ez. http://medischcontact.artsennet.nl/blad/Tijdschriftartikel/Obesitas-is-ziekte-geen-leefstijl.htm

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Obesitas is een (lichamelijke) ziekte, net zoals diabetes en atherosclerose ziektes zijn. Ze kunnen wel mede het gevolg van een ongezonde leefstijl zijn maar dat is een ander verhaal. Het is ook de strekking van dat artikel.

Met name in de VS lijkt het er steeds meer op dat zelfs diabetes als lifestyle wordt gezien. Geen wonder, want het gaat om een zeer grote en groeiende doelgroep waar veel geld aan te verdienen valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan het niet meer dan eens met je zijn!!!

Andere antwoorden (4)

het is een leefstijl ziekte.

als je een ziekte kan genezen door je eetpatroon en gedrag (meer sporten) te veranderen dan is het een leefstijl ziekte.

minder eten en meer bewegen werkt het beste tegen dik zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het handiger is en prettiger voelt om een ziekte 'de schuld' te geven dan heel kritisch te kijken naar je eigen gedrag en daar iets aan te doen. 'Ik ben niet veel te dik, ik kan er niks aan doen, ik heb een ziekte.'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij geen enkele ziekte moet je de eigen invloed van de patiënt buiten beschouwing laten, zowel bij oorzaak of gevolg. Dat neemt niet weg dat obesitas in de geneeskunde als een ziekte wordt gezien waar behandeling voor mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tanja ik ben het zo met je eens! Ik praat zelf uit ervaring, ik heb dwangmatig gegeten.
Obesitas is een gevolg van een leefstijl.
En het kan komen door dat iemand psychisch niet helemaal in orde is.

Maar het is geen ziekte of levensstijl op zichzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar bedoelen ze denk ik mee, dat als je ernstig overgewicht hebt, dat je dan dus een slechte gezondheid hebt.
Alles van het bovenstaande en nog veel meer.

De grootste fout die men maakt is om proberen om een ziekte(beeld) terug te herleiden tot 1 oorzaak.
Terwijl de samenhang van alle facetten de grootste betekenis heeft.
Iemand met obesitas heeft een levensstijl (zoals iedereen er eentje heeft), die niet helemaal ok is. Maar die levensstijl is het gevolg van het verleden, ervaringen en mentale toestand/gedachtenpatroon. Dus ook psychisch. Daarnaast is er natuurlijk erfelijke aanleg (hoewel dit ook vaak psychische erfelijkheid is).
Enz, enz...

Geen mens is gelijk en zo is geen ziekte gelijk en ook geen oplossing gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ dit is volgens mij een heel goed en compleet antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies. Met bagatelliseren van aandoeningen waar mensen zowel geestelijk als lichamelijk zwaar onder gebukt kunnen gaan doe je die mensen heel erg tekort. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Gdanonym! Vreselijk hoe mensen kunnen (ver)oordelen.
Hier vind je toevallig al je antwoorden!

http://www.nederland3.nl/gemist

De aflevering van Pavlov van maandag 21 februari. Toevallig heb ik het zitten kijken. Reuze interessant!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als aanvulling: op 21 februari was het een herhaling.
De uitzending was van 2 december 2010, daar kan je de uitzending vinden: met Edo Brunner.