Dat is goed mogelijk zolang je je levensstijl aanpast aan onderstaande tips:

- Gebruik helemaal geen alcohol
- Gebruik zo min mogelijk medicijnen
De meeste medicijnen moeten namelijk door de lever afgebroken worden, en vormen daardoor een extra belasting. U kunt natuurlijk niet zomaar stoppen met medicijnen. Overleg altijd met uw arts of er alternatieven zijn
- Eet gezond en gevarieerd
Gebruik veel verse producten en volkorenproducten. Soms ontstaan als gevolg van levercirrose tekorten aan bepaalde vitamines. Ga niet op eigen initiatief vitaminepillen gebruiken. Overleg met uw arts of een diëtist, welke vitamines u aanvullend kunt gebruiken.
- Wees matig met zout
- Houd uw weerstand op peil en probeer infecties te voorkomen
Eet dus gezond, zorg voor voldoende nachtrust en vermijd plekken waar zieke mensen komen.
- Diëtist of specialist
Neem contact op met een diëtist of specialist die u kan helpen met het samenstellen van een goed voedingspatroon. Bij levercirrose is met name het gebruik van eiwitten belangrijk. U mag niet te veel, maar ook weer niet te weinig eiwitten gebruiken in uw voeding.

Toegevoegd na 23 seconden:
Deze tips kunnen er mede voor zorgen dat de levercirrose tot stilstand komt en niet verder uitbreidt.
13 jaar geleden
Wereldwijd leiden honderden miljoenen patiënten aan levercirrose. Ongeveer 40% van hen heeft geen of nauwelijks klachten. De overige patienten ontwikkelen complicaties, zoals vochtophoping in de buik, slokdarm- of maag bloedingen,sufheid of verwardheid door ophoping van schadelijke stoffen in de hersenen. Bij patiënten met complicaties van cirrose is er een sterk verhoogde kans op overlijden.