Een vriend van mij heeft diabetes, wat is belangrijk om te weten?

Een vriend uit mijn klas heeft diabetes. Ik mag hem erg graag, maar heb er totaal geen ervaring mee. Hij heeft het me wel eens uitgelegd, maar wat is nu echt handig om te weten? Hij wel eens een keertje naar huis gegaan, omdat hij de hele tijd 'te hoog' zat. Hij heeft de lichte vorm. Heeft iemand een lijstje met de belangrijkste punten, die handig zijn om te weten?

Toegevoegd na 2 uur:
Nog even wat ik bedoel met 'lichte vorm', hij heeft diabetes type 1. Ik heb het opgezocht, want ik wat de naam even vergeten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Ik vraag mij af wat jij onder 'een lichte vorm'van diabetes verstaat. Lichte vormen bestaan namelijk niet..

Er zijn, 'globaal' twee soorten van diabetes te onderscheiden.

Type 1, de van buitenaf insuline toediende diabetici en..

Type 2, de diabetici die hun ziekte nog met pillen kunnen in de hand kunnen houden.

Voor type1 als voor sommige pillen geldt dat de bloedsuikers te laag kunnen raken waardoor de diabeet bewusteloos kan vallen.

Wat je dus absoluut dient te weten is hoe je een lage suiker, een hypo, kunt herkennen.

Mensen gaan dan enorm zweten en kunnen daarna wat verward reageren.

Je moet ze dan wat suiker trachten toe te dienen..maar pas op..

Ze weten vaak al niet wat zij doen en kunnen ook wat agressief in hun reacties zijn.

Roep dus als je even kunt de hulp van een deskundige, een dokter, in.

Een beetje limonade..geen light zijnde..kun je proberen te geven..maar pas ook hiermee op..ze kunnen stikken omdat de slik impuls wat minder goed wordt..

Dit is even in het kort wat je absoluut moet weten..hoge suikerwaarden zijn wèl gevaarlijk, maar niet op de korte termijn..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even reagerend op jouw aanvulling.. Het is juist de vraag HOE iemand net zijn/haar diabetes omgaat..of hij/zij zijn/haar suikers goed in balans kan houden. Als iemand er heel goed mee omgaat..LIJKT het of er sprake is van een lichte vorm van diabetes.. Doet iemand het echter heel slecht..dan is zijn/haar diabetes namelijk precies even erg als dat van iemand die het perfect doet. Een lichte vorm van diabetes type 1 bestaat namelijk niet.
Je hebt het..of je hebt het niet. Je kunt het vergelijken met zwangerschap..je bent als vrouw zwanger of..je bent het niet.. Je kunt niet een lichte vorm van zwangerschap hebben.. Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord, +je

Andere antwoorden (2)

Wat handig is om te weten, is hoe je een hypo en een hyper herkent en weet wat je dan kunt doen.
De Diabetesvereniging ( http://www.dvn.nl/ ) heeft daar een folder over, die je hier kunt inzien: http://www.dvn.nl/files/site/DVN%20folder%20hypo_hyper.pdf

En vraag ook zelf aan je vriend wat belangrijke dingen zijn voor jou om te weten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is per persoon verschillend hoe je moet handelen bij een hypo of een hyper. Misschien kun je die persoon vragen welke symptomen hij heeft bij hypo en hyper en wat voor hem het protocol is dat er dan gevolgd moet worden. Bij de een is een koekje of brood eten afdoende, bij de ander moet er bij gespoten worden. Vraag hem wat er gebeurd met hem, waaraan je zijn aanvallen kunt onderscheiden en wat je dan moet doen voor hem. Als je dat opschrijft en desnoods bij je bewaard voor het geval het een keer voorkomt. In de paniek kun je al die informatie weer vergeten namelijk en is het handig als je het protocol bij je hebt. Er zijn ook kleine cursussen insuline spuiten die je eventueel kunt volgen. Dan leer je niet alleen hoe, wanneer en welke insuline je moet spuiten,maar krijg je ook meer duidelijkheid over de inhoud van deze ziekte.
Wel super van je dat je deze vraag stelt in het belang van die vriend. Zulke vrienden zijn kostbaar voor hem!