Is besmetting of stralingsziekte door radioactiviteit door mensen overdraagbaar?

Kunnen mensen elkaar dus besmetten met radioactiviteit door het overdragen ervan op welke manier dan ook?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
6.3K

Antwoorden (2)

Als er radioactieve stof op je huidoppervlak of kleding zit, is dit overdraagbaar. Ditzelfde is mogelijk met lichaamssappen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op welke manier werkt het dan met lichaamssappen? geldt dat alleen voor radioactieve stof of ook als iemand is blootgesteld aan de straling?
Op zich is besmetting van radioactieve stoffen wel overdraagbaar van mens op mens. Als de ene persoon bijvoorbeeld net zijn met radioactieve deeltjes beladen groente heeft schoongemaakt en die geeft je daarna een hand of zo, kun jij die radioactieve deeltjes ook op je lichaam krijgen en misschien daarna ook in je lichaam. Ook via de ademhalingswegen zou een besmetting kunnen plaatsvinden.

Of dat echt tot ziekte of schade leidt is maar de vraag. Vaak moet een bepaalde drempeldosis overschreden worden om het een deterministisch effect te geven. Het is afhankelijk ook van de soort straling en deeltjes en de mate van blootstelling.

http://www.radioactiviteitmeting.nl/mpc/fs3_site.nsf/htmlViewDocuments/9E5BFF4E2F16F797C125787200480D94

https://nl.wikipedia.org/wiki/Radioactiviteit
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Stel dat iemand puur alleen is blootgesteld aan de straling, is dat dan niet ''overdraagbaar''?
erotisi
7 jaar geleden
De straling op zich niet denk ik. Het proces gaat ongeveer als volgt: Er bestaan verschillende soorten ioniserende (schadelijke) straling. Dat is bijv. alfa straling dat bestaat uit protonen en neutronen of betastraling (dat is straling bestaande uit eletronen) en gammastraling (energierijke fotonen) Alle deze straling kan vrijkomen bij het verval van een instabiel atoom zoals bijv.jodium-131, cesium-137, strontium-90, en plutonium-239 (deze atomen komen veelal voor in kerncentrales). Maar je hebt ook het atoom kobalt 60 waarbij gammastralen vrijkomen). Al deze atomen zijn produkten die onderhevig zijn aan verval waarbij ze dus kunnen veranderen in een ander atoom. Bij deze verandering wordt er dus verschillende soorten straling uitgezonden. Als die straling eenmaal iemand bereikt zal het een interactie aan kunnen gaan met de moleculen van het betreffende lichaam. Door deze reactie wordt als het ware de straling reeds gebruikt geabsorbeerd door de moleculen van dat lichaam waardoor déze straling in zekere zin gevangen is en niet meer kan worden doorgegeven.
Alleen de atomen waar deze straling van afkomstig kan worden overgedragen en bij de ontvangende persoon ook gaan vervallen naar een ander atoom waarbij dus straling wordt uitgezonden op dat lichaam. Door de 'kracht' waarmee die straling wordt uitgezonden kan het dat weefsel (voornamelijk in de huid of ook in de luchtwegen op als je het opeet via eten in het lichaam) daar schade aanrichten. Of de straling van atomen die iemand op zijn lichaam draagt bij het verval daarvan ook iemand anders kunnen raken op afstand is misschien niet helemaal uit te sluiten maar de kans daarop lijkt me wel heel erg klein (en zou wel een heel exacte richting moeten hebben gekregen, mocht het uberhaupt al zo kunnen werken, ik kan me nl voorstellen dat door de kleinheid van die deeljtes al zo 'diep' in de huid zijn (alhoewel afwasbaar) dat ze niet zo snel alle richtingen op gaan, maar precies weet ik dat niet ). Maw met name de radioactieve deeltjes op het lichaam kunnen pas echt schadelijk zijn.
erotisi
7 jaar geleden
Merk overigens op dat alfastraling slechts een cm of 10 door de lucht gaat. Waarschijnlijk gaat het niet door de huid maar bij inademen of opeten kan het mss wel schadelijk zijn. De betastraling van elektronen heeft een reikwijdte van meer dan 25 meter. Deze straling kan goed ioniserend werken voor cellen en DNA van het lichaam. Maar een stuk aluminium van 1mm kan al genoeg zijn om het tegen te houden gammastralen als zijnde hoogenergetisch fotonen reiken ook heel ver maar zijn niet heel interactief. Maar mocht het zo zijn dan is dat vaak met de wat dichter delen van het lichaam zoals botten. Nu staan we dagelijks bloot aan ioniserende straling. Is het niet uit de hemel of de grond (radon etc) dan wel vanuit ons eigen lichaam waar het ook al zit. Dus bepaalde hoeveelheden kan ons lichaam wel aan. Maar goed je zult net de pech hebben....
erotisi
7 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/ziekten/vraag/99936/tegenkomt-radioactief-radioactief Hier wordt over het algemeen wel vermoed dat je besmet kunt raken door straling van iemand anders, maar niet dat je dan zelf ook weer een radioactieve bron wordt. Dat laatste kan dan alleen als de de atomen zelf op je krijgt maar dus niet van de straling zelf die afkomstig is van die atomen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt erotisi voor je uitgebreide antwoordt.