Wat kost het nu werkelijk om op een spreekuur te komen van de huisarts en van een medisch specialist?

De kosten worden wel gedekt uit je basisverzekering, maar ik vraag me eigenlijk wel af, wat nu werkelijk een 10 minuten consult kost bij je huisarts. En wat een consult kost bij een medisch specialist (bv. Een internist, een gynaecoloog, een uroloog, een chirurg etc.) in een ziekenhuis van 15 minuten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn huisarts rekent iets minder dan € 9,- voor een consult. Volgens mij is dat tarief bij de meeste (alle?) huisartsen gelijk.

Het beste antwoord

Tarieven Zorg, ziekenhuis, huisarts, spoed

Door: Vara Kassa
Een overzicht van de tarieven:

Tarieven Huisarts
- 10 minuten consult huisarts = 9 euro
- Consult langer dan 20 minuten = 18 euro
- Visite van 10 minuten (huisbezoek van de arts) = 13,50 euro
- Huisbezoek (visite) langer dan 20 minuten = 22,50 euro - Telefonisch c euro - E-mail c euro
- Herhalingsrecept = 4,50 euro

Tarieven Huisartsenpost - Telefonisch c euro
- Herhalingsrecept = 25 euro
- Consult varieert in prijs per huisartsenpost van 26,80 tot 94,60 euro
- Visite aan huis varieert in prijs van 40,20 tot 142 euro

Tarieven per huisartsenpost per gemeente: kassa.vara.nl/fileadmin/user_upload/atta...ten_in_Nederland.pdf

Tarieven apotheker (excl 6% BTW)
- Standaardrecept: 5,50 euro (zonder bereiding van een medicijn)
- Toeslag van 5,50 euro als het geneesmiddel voor het eerst wordt voorgeschreven.
- Basistarief met toeslag bereiding recept: 16,50 euro
- Basistarief met bijzondere bereiding recept: 88,10 euro
- Recept verstrekt na 18.00 uur (ANZ staat voor avond/nacht/zondag en het tarief geldt ook op feestdagen): 16,50 euro
- Toeslag van 5,50 euro als het geneesmiddel voor het eerst wordt voorgeschreven. - Basistarief met toeslag bereiding + av euro - Basistarief met toeslag bijzondere bereiding + av euro.

Tarieven Spoedeisende Hulp
Op de afdeling spoedeisende hulp van een ziekenhuis is niet één vast tarief te geven. Aan elke medische klacht hangt een DBC (een diagnosebehandelingcombinatie). Drie voorbeelden van de kosten:

1. Je hebt last van keelpijn. Je hoest en gaat naar de afdeling Spoedeisende Hulp. Je krijgt een enkelvoudig poliklinisch consult van een KNO-arts. Kosten: 122,30 euro.

2. Je hebt een snee in je vinger en je rent naar de Spoedeisende Hulp:
Dan is er sprake van een enkelvoudig poliklinisch consult chirurgie: Kosten: 140,65 euro.

3. Je hebt pijn op je borst en je denkt: ik heb een hartaanval. Je gaat naar de Spoedeisende Hulp. Je wordt door een cardioloog onderzocht voor hartproblemen. Dat is een enkelvoudig poliklinisch consult cardiologie. Kosten: 184,05 euro. Gelukkig heb je geen hartklachten, maar last van hyperventilatie.

Dit komt uit een onderzoek van Vara Kassa: kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/...-in-de-zorg/speel/1/

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat zijn de bedragen die artsen mogen declareren bij de Verzekeringen.
Hier een ander uitgangspunt:

http://www.nza.nl/zorgonderwerpen/zorgonderwerpen/huisartsenzorg/539372/tarieven-en-prestaties-HDS/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@kitten, ik dacht precies hetzelfde. Ik vind een huisartsen bezoek ook echt goedkoop, consult bij een da is bij 'ons' 26 euro, wat een verschil!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer dat je nog geen consult bij de specialist hebt gevonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar kitten, een prik geven kost meer en dan heb je ook nog de waarde van de vaccinatie zelf hoor. Voor alleen een consult doen ze niks en daarbij prikt vaak de assistente bij de huisarts en die is goedkoper. Verder duurt een consult bij een dierenarts vaak langer dan bij een huisarts.

Andere antwoorden (3)

Dat is zo niet te zeggen!
Per specialist verschillend,
Per Ziekenhuis
Per verzekering waar ze afspraken mee hebben enz.
Per dot of behandeling is het afhankelijk wat de prijs is!

Dus het is echt heel moeilijk mat wen arts een kwartiertje kost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De precieze kosten kreeg je vroeger keurig als je particulier verzekerd was, zodat voor mensen ook inzichtelijk was wat voor prijskaartje nu precies overal aan hing, Eigenlijk zouden ze dat weer moeten invoeren.

Er zijn echter geen vaste bedragen voor, omdat je naast het salaris van de dokter ook voor een hele hoop overhead betaald (pand, middelen, diagnose-apparatuur, personeel, de hele rambam). Gemiddeld liggen ze zo rond de 25 tot 50 euro voor een consult bij de huisarts.

De specialist is vaak duurder ; niet alleen vanwege het hogere salaris, maar vooral ook de hogere overhead aan apparatuur en middelen (ook als jij ze toevallig niet gebruikt ; een consulttarief is een gemiddelde). Kost al snel 50 tot ruim 75 euro per consult, ook een beetje afhankelijk van het specialisme.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen het gekke in dat de huisarts maar iets van tussen de 8 en 15 euro mag declareren voor een consult bij de verzekeraars. Licht er aan welke wijk welke sociale klasse.
Maar dan mis je toch wat..
Dan mag er haast geld bij..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen ik particulier verzekerd was betaalde ik 30 euro voor een consult bij de huisarts en 12,50 voor een telefonisch consult. Helemaal mee eens dat men die kosten weer inzichtelijk zou moeten maken voor gebruikers.
Het gemiddelde resultaat (omzet minus kosten) van een huisartsenpraktijk komt volgens de NZa in 2010 uit op circa € 149.000. In het vorige NZa-onderzoek (2006) was dit € 152.000. Hiervoor werkt de huisarts gemiddeld 52,4 per week. Hiervan wordt 41 uur besteed aan reguliere contacten met patiënten. De overige uren zijn voor avond-, nacht- en weekenddiensten, administratie e.d. Dit komt neer op € 60 euro per uur. Na aftrek van bijdragen voor pensioen, ziektekosten en verzekeringen houdt een huisarts gemiddeld bruto € 42 per uur over.

Zelfstandige specialisten ontlenen aan hun ondernemingen een gemiddeld resultaat van € 211.000,-. Een forse verlaging ten opzichte van de voorafgaande jaren. Van dit resultaat moeten zij zelf hun arbeidsongeschiktheidsverzekering en pensioen betalen. Anderzijds ontvangen zij als zelfstandige fiscale voordelen. Het bruto inkomen van de Nederlandse vrijgevestigde medische specialist bedraagt als gevolg daarvan € 180.000,-. Het tarief zal ongeveer rond de €100,- per uur liggen.