Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Heeft het zin om met een gebroken vingerkootje naar de dokter te gaan?

Ik vermoed dat ik een van mijn vingerkootjes heb gebroken, het botje onder mijn nagel dus. Heeft het zin hiermee naar de dokter te gaan? Lijkt me dat als hij inderdaad gebroken is ze hier toch niks mee kunnen doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Hoewel een gebroken vinger een kleine verwonding lijkt, kan het zonder behoorlijke behandeling grote complicaties geven. De botten in een normale hand zitten precies op hun plaats, waardoor uw hand veel speciale functies kan vervullen zoals het vasthouden van een pen en het bewegen van kleine objecten in uw handpalm. Wanneer een vingerbot breekt, kan uw hele hand ontzet worden. Zonder behandeling kan uw gebroken vinger stijf en pijnlijk worden. Als u denkt dat uw vinger gebroken is moet u uw arts meteen vertellen wat er precies gebeurd is en wanneer dit gebeurd is. In iedere vinger zitten drie botten (de vingerkootjes) en in iedere duim zitten twee botten. Uw arts moet niet alleen bepalen welk botje gebroken is, maar ook hoe het gebroken is: dwarsover, in een draai, in verschillende stukjes of compleet verpulverd. Uw arts zal het gebroken bot (kootje) op de juiste plaats terugduwen. Meestal gebeurt dit zonder operatie. Bij een gecompliceerde verwonding kunnen er pinnen, schroeven en/of draad nodig zijn om alles op de goede plaats te houden.

Bronnen:
http://www.orthopedie.nl/content/hand/gebr...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100