Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ik heb gisteren 2 wedstrijden getennist en werd tijdens de 2e wedstrijd al helemaal stijf onderin mijn rug. Daarna had ik veel last. Is dit spierpijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit kan spierpijn zijn, maar ik denk eerder een overbelasting van de rugspieren, aangezien je het in de tweede set al begon te voelen, dit is vrij snel. Spierpijn komt meestal veel later. Het kan liggen aan een slechte of veel te korte warming up, of verkeerd gebruik van de spieren (techniek), of het verzuimen van het spannen van de buikspieren tijdens het draaien van het torso (ook techniek). De buikspieren zijn namelijk het allerbelangrijkst voor de ondersteuning van je rugspieren. Het is dus van belang dat je de buikspieren goed traint, náást je rugspieren. http://www.atc-veenhorst.nl/over-veenhorst-tennis/gezond-tennissen/spierversterkende-oefeningen/versterken-van-de-lage-rug http://www.voorkomblessures.nl/csi/websitesportblessure.nsf/wwwVwContent/795DF477108138C1C12576F8004D1632 http://www.pto-tennis.nl/index.php?q=content/romp-stabilisatie-oefeningen

Ja, dat is waarschijnlijk spierpijn. Je kunt eventueel pijnstillers nemen (zoals paracetamol of aleve). Lees wel de bijsluiter. Bij rugpijn is het belangrijk dat je niet forceert, maar wel blijft bewegen. Hier kan pijnstilling wel bij helpen. Als het lang duurt of je je zorgen maakt kan je het beste naar je huisarts. Toegevoegd na 2 minuten: Op dokterdokter.nl wordt aangegeven dat je na een week sowieso even naar de huisarts moet.

Bronnen:
http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1744...

Bij tennis ontstaan lage rugklachten veelal door de gecombineerde draai- en strekbeweging van de rug bij de service. De dubbelhandige backhand kan ook lage rugklachten veroorzaken. De belangrijkste preventieve maatregelen ter voorkoming van lage rugklachten zijn het versterken van uw rug-, buik- en bovenbeenspieren en het soepel houden van uw lage rug en bekken. Voor oefeningen zie hieronder:

Bronnen:
http://www.ltvbleiswijk.nl/page.aspx?id=1932