waarom ga ik zo slecht naar de wc?

Ik ga al jaren heel slecht naar de wc en dat soms een maal in de 3,4 dagen!
Ik eet volkorenproducten en fruit.
Ik heb soms wel heel veel borrels in mijn darmen en als er dan uiteindelijk iets komt zijn het samengeperste keuteltjes. Soms is het wel gewoon maar t ruikt heel erg.
En soms zit er slijm omheen> normale kleur.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Hoe vaak een mens moet ontlasten, verschilt van individu tot individu. Sommige mensen moeten twee tot drie keer per dag poepen en weer anderen gaan hooguit eens in de twee tot drie dagen voor de 'grote boodschap'. Het gaat erom dat de consistentie van de ontlasting normaal is, dat wil zeggen dat de feces (de drol, uitwerpselen of ontlasting) een aaneengesloten donkerbruine worst moet zijn die gemakkelijk geloosd kan worden. Als dat zo is, dan maakt het niet zo veel uit hoe vaak je moet ontlasten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Probeer eens gemalen lijnzaad bij je eten te doen. Kan je halen bij de reformwinkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neem voldoende beweging
fremar
13 jaar geleden
Een van mijn kinderen had dit ook - en nog erger. Eens per week!
Je doet al goede dingen, volkoren en fruit. Bij mijn kind is het overgegaan toen hij bewust gezond wilde gaan leven en daarom minder is gaan snoepen en nog meer fruit is gaan eten. Daarbij veel drinken en goed bewegen.
Als je er zelf niet uit komt, ga naar de dokter. Er zijn simpele middelen die je darm niet beschadigen en niet verslavend werken die je kunnen helpen. Die maken gewoon mee massa in je darmen.
Maar het is wel een onderwerp om een keer mee naar de dokter te gaan hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sinaasappelen gaan eten, als je dat al niet doet.
Muesli dingen eten, en niet roken, weet niet of je dat doet, en anders kan je via je huisarts vezels krijgen die in poedervorm zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo te lezen heb je last van spastische darmen
hiervoor gebruik ik activit (pudding)
sinds ik dat gebruik is mijn stoelgang iedere dag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hiermee zou ik niet meer zelf dokteren, maar naar een echte arts gaan. Zeker omdat je wel al vezelrijk eet, en deze klachten ook nog al jaren duren.

Misschien is het niets ernstigs, en kan het gemakkelijk opgelost worden. In dat geval is stom om ermee door te blijven lopen. En misschien is het ook wél iets ernstigs. In dat geval kun je er beter nu bij zijn dan over nog eens jaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, dergelijke klachten zijn veel te serieus om mee aan te modderen. +
veel drinken,het liefst gewoon water.appels eten,mager en niet te vet eten.vezelrijk wasa crackers met mager beleg helpt bij mij erg goed.als dat alles niet lukt en je blijft er last van houden toch maar eens naar de huisarts gaan .succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen veel volkoren dingen eten is niet genoeg. Zoals je het vertelt, klinkt het alsof je ontlasting veel te droog is - of omdat je te weinig vocht naar binnen werkt, of omdat om wat voor reden dan ook de doorgang in je darmen teveel tijd neemt (en er dus teveel vocht uit je ontlasting gehaald wordt waardoor je alleen nog van die harde keutels overhoudt).
Ben zelf jaren terug eens naar de huisarts geweest met soortgelijke klachten, h.a. bromde dat ik eens meer vezels moest gaan eten. Alleen: dat deed ik al. Dus ik ben HEEL geleidelijk overgeschakeld op minder vezels: minder rauwkost, minder volkoren, en zorgen dat ik zes keer per dag een klein beetje at ipv 3 keer een flink maal.
Langzaamaan werd het beter.
Tegenwoordig merk ik het nog direct als ik een paar dagen te weinig of juist teveel vezels heb gegeten: ik zit direct dicht of ik loop juist direct leeg :/ Maar doorgaans weet ik de balans wel te vinden.

Je zou je kunnen laten verwijzen naar een diëtist die ervaring heeft met prikkelbare darmen (dat was/is het bij mij), die kan samen met jou kijken wat je nu eet en uitproberen welke aanpassingen een goed effect hebben (en je adviseren hoe snel of beter langzaam die door te voeren).

Ik hoop dat je een oplossing vindt, want gedonder met je darmen is vervelend.