ik heb een ijzeren spalk om mijn pink omdat die is gebroken. klopt het dat ze hem opnieuw breken later en goed zetten?

ik hoorde dit enge verhaal. het zal waarschijnlijk ook aan de breuk liggen, die zit precies in het bovenste kootje.
iemand ervaring?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Het is meestal alleen bij vingers die zo zijn gebroken, dat ze op een hele rare stand staan, staat jou vinger scheef? Dan zou het kunnen dat hij door de spalk gewoon weer recht komt te staan, als dat niet zo is kijken ze of het vervelend is dat hij een beetje scheef staat, en als het echt hindert zouden ze hem inderdaad opnieuw kunnen breken, maar dat is zeker niet bij iedereen zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

dat opnieuw breken komt maar zelden voor. alleen als de twee delen niet mooi recht zitten en het dus scheef aan elkaar zou groeien. maar als je een ijzeren spalk heb zal het ik jouw geval wel mooi recht blijven zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je geeft wat weinig informatie, vind ik. Zo zeg je niet wie heeft je die spalk gegeven, of het bot alweer is aangegroeid, en of de de pink scheef staat.

Als een breuk niet goed word behandeld, of ondanks behandeling alsnog scheef vastgroeit, moet soms de breuk alsnog worden behandeld. Dat hangt een beetje af van de situatie: bij kinderen bijvoorbeeld kun je een wat schevere stand bij bepaalde breuken eerder accepteren, omdat door in het groeiproces een bot dan alsnog recht groeit. Ook hangt het af van de functie van het lichaamsdeel waar de breuk zich bevindt: een pink die wat scheef is, is veel minder hinderlijk dan een scheve wijsvinger of duim.

Als je een spalk hebt gekregen omdat de stand van je pink verder goed is, dan hoef je je geen zorgen te maken. Als de stand niet goed is, zal daar verder naar gekeken worden. Bij een erg scheef gegroeid bot zal dan soms inderdaad een operatie nodig zijn waarbij het bot eerst gebroken of doorgezaagd moeten worden, om daarna de breuk weer op de goede plek te fixeren. In andere gevallen kan men een scheve stand zo laten, als het je verder niet hindert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat er een ijzeren spalk omheen zit is alleen maar gedaan om te voorkomen dat het bot scheef gaat groeien. Dat je dit van horen zeggen heb, wil alleen zeggen dat jouw toentertijd behandelende arts dit niet vermeld heeft tegen jou. Oftewel, omdat hij / zij dit niet gezegd heeft, mag je aannemen dat je vinger niet opnieuw gebroken gaat worden, tenzij dit expliciet is gezegd tegen jou op het moment van behandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook met een scheef pinkje is goed te leven. Pas als hij helemaal overdwars staat zullen ze hem opnieuw breken. Vraag wel om een verdoving, is mijn advies.