Mijn stukje huid is eraf wat moet ik doen

Mijn stukje huid is eraf gegaan bij mijn wijsvinger het is tussen de deur gekomen en ik liep door mijn huid is eraf heb een wond net zo groot als 2 cent
Het bloed veel ik heb het desinfecteerd
Maar nu begint het ook pijn te doen buiten de wond dus ook rond mijn nagel
Wat moet ik doen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ontsmetten, pleister op, morgen huisarts als het nog zeer doet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is rijkelijk laat voor een antwoord, dus een reactie. Meestal is de huid er niet helemaal af. Mooi als het even gebloed heeft. Dan is de wond al redelijk schoon en is het bewuste lichaamsdeel goed doorbloed. Ik spoel de wond onder de lauwe kraan nog even verder schoon, afdrogen met een steriel gaasje en klap de huid dan terug op de wond. Eventueel fixeren met een steristripje en daarna verbinden. Als die huid al niet meer vastgroeit vormt het toch een mooie bedekking die perfect afsluit en toch 'ademt'. Bovendien is de pijn een stuk minder omdat de zenuwen bedekt zijn. Desinfecteren doe ik bij dergelijke wonden niet omdat je daarmee ook lichaamsweefsel vernietigt waardoor je het genezingsproces tegenwerkt.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@Keesvi geld dat ook voor Betadine? Dat lijkt mij zo'n onschadelijke desinfectie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geldt ook voor betadine. Desinfectie betekent per definitie cellen doodmaken. Die middelen zijn niet selectief. Je moet altijd een afweging maken. Bij smerige omstandigheden heb ik eerder de neiging om radicaal te desinfecteren maar bij een zo goed als steriele snee in je vinger in de keuken is desinfecteren vooral verwoesting van gezond lichaamsweefsel en dat vind ik zonde voor het genezingsproces. Op die manier heb ik al meerdere malen plakjes vinger bij mezelf teruggeklapt die prima zijn genezen, na verkeerde bewegingen met mijn keukenmessen die ik met Japanse slijpstenen scheermesscherp had geslepen. Ik overweeg een snijcursus voor hobbykoks maar tot nu toe ontbrak de ruimte daarvoor op mijn agenda. ;-)

Antwoorden (2)

Naar eerst hulp gaan of huisartsenpost!! Want dit moet zo snel mogelijk behandelt worden!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom die haast? Voor een wondje op je vinger naar de SEH of HAP gaan is echt niet nodig, tenzij je vinger er half afligt. Flink laten bloeden, afspoelen met water, drogen, desinfecteren, eventueel pleistertje of verbandje eromheen, en morgen even langs de huisarts.
Ritsuka
11 jaar geleden
Niet zo paniekerig, huisarts ok, maar niet nu direct
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet vreemd dat de zorg zo duur wordt als mensen om het geringste naar de SEH gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja en door dit zulk paniekerig gedrag, moeten mensen die echt heel nodig de eerste hulp nodig hebben eerst nog 20 min in de wachtkamer zitten!
Dat het bloedt is alleen maar goed, dat betekent in ieder geval dat eventuele ziekteverwekkers er al voor een groot deel uitgespoeld zijn. Mits je nagel of de huid eromheen niet dik en warm wordt of paars / rood / blauw gaat verkleuren zie ik vooralsnog dan ook geen reden om professionele hulp in te schakelen. Als je het toevallig in huis hebt, smeer er dan wat tea tree / chi eerste hulp balsem op, dat werkt ontstekingsremmend en helpt je huid herstellen, en dek het af met een pleister. Tegen eventuele pijn kun je een paracetamol nemen en eventueel kun je een extra kussentje onder de getroffen hand / arm leggen zodat het vannacht wat hoger ligt en niet gaat kloppen. Waarschijnlijk gaat het dan met wat rust vanzelf over, en mocht dat niet zo zijn dan kun je altijd alsnog even je huisarts raadplegen. Beterschap ermee!