Mag haar voogdes (BJZ) zomaar tegen haar vader zeggen wat zij doet?

Een vriendin van me is nu 17 en heeft een kindje. Omdat ze een minderjarige moeder is staan zowel zij als het kind onder toezicht van Bureau Jeugdzorg. Nu heeft die vriendin sinds kort een nieuwe vriend, maar omdat haar vader hierop tegen is wil ze liever wachten met het aan hem te vertellen. Nu wil haar voogdes (van Bureau Jeugdzorg) aan haar vader gaan vertellen dat ze een vriend heeft en dat hij is blijven slapen bij haar. Ook blowt haar moeder (de oma van het kindje) en had die vriendin voor de grap gevraagd of ze ook een paar teugen mocht. Ook dit wil Bureau Jeugdzorg zonder enige toestemming aan haar vader (opa van het kindje) vertellen. Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja, dat mag zomaar. Die vriendin is namelijk nog minderjarig en dus zijn haar ouders nog verantwoordelijk voor haar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja natuurlijk mag dat.
Het kind is pas 17!
Het is niet voor niks dat ze onder toezicht van bureau Jeugdzorg staat.
Dat komt niet alleen door haar leeftijd.
Er zijn genoeg minderjarige moeders die niet onder toezicht staan!!!!

Maar dat komt omdat de omstandigheden...........dus zowel haar gedrag
als het gedrag van haar ouders (een blowende moeder!)
en dus de omgeving waar die baby moet opgroeien.

Plus dat een kind van 17 jaar met een kindje zich niet bepaald volwassen en verantwoordelijk gedraagt.

Dat zijn omstandigheden waarin die baby moet opgroeien en die door
Bureau Jeugdzorg als niet helemaal prima wordt gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus! helemaal mee eens: een kind met een kind en een niet verstandige moeder/oma, daarom is er nu juist een voogd(es)!
Dom beleid. Over luttele tijd is dat meisje 18, volwassen, en hebben ouders, Bureau Jeugdzorg of wat voor instantie dan ook niets meer over haar te vertellen. Een ander verhaal is de zorg voor haar baby. De insteek van verstandige voogden zou dan ook zijn om vanuit het belang van de baby afspraken met die 17-jarige moeder te maken in plaats van de ouders de verantwoordelijkheid te geven die, ook wettelijk, zo goed als niets meer te zeggen hebben. Als ingeschat wordt dat die 17-jarige nu en de komende tijd absoluut niet voor haar kind kan zorgen dan moet die baby ergens anders ondergebracht worden. Zo niet, dan kun je het over professionele begeleiding hebben. De ouders van dat meisje kunnen daarbij een rol hebben maar hun ouderlijke macht speelt, gezien de leeftijd, nauwelijks meer mee. Ik vind 17 ook jong maar dat is mijn mening, niet de realiteit en de wet.

Toegevoegd na 2 dagen:
Die wet zegt dat er voor wilsbekwame jongeren boven de zestien toestemming van die jongere vereist is om informatie aan derden te verstrekken. Het mag dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat is jouw mening.
Niet een antwoord op de vraag of het mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had het concreter kunnen formuleren. Bij deze rechtgezet.