Hoe kan ik m'n verleden accepteren?

ik blijf nogal een beetje hangen aan de dingen wat er gebeurd was. zoals als ik terug denk aan een kleine fouten die ik maakte, voel ik me er niet goed bij dan ga ik mezelf afvragen waarom ik dat deed of juist niet etc. maar als ik weer daaraan terug denkt vraag ik weer af waarom ik er zojuist van een kleine ding er iets groots van maakt en ook nog eens erover droomt maar dan erger wat toen was... en soms droom ik over een vervolging van een stukje verleden van mij, maar dan echt erg. met erg bedoel ik met vechten, elkaar uitschelden enzo.. En ik heb soms ook het gevoel dat ik bang ben om te dromen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (10)

bedenk bij jezelf:

Kan ik het verleden veranderen? Nee.

Iedereen heeft wel eens dingen die we wouden dat anders waren verlopen, maar daar kunnen we op dat moment niks meer aan doen, behalve doorgaan met leven en je richten op de toekomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door te bedenken dat je het niet anders hebt kunnen doen destijds. Je hebt gewoon het beste gedaan of gezegd, wat past bij het bewustzijnsniveau wat je toen had.
Als je nu ziet dat iets beter had gekund, betekent alleen maar dat je geleerd hebt van die ervaring. Je bewustzijnsniveau is dan een stukje hoger en je zal niet zo gauw dezelfde fout nog een keer maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door je verleden opnieuw te doorlopen. Maar nu als observator en als volwassene. Jij bent nu veel wijzer als het kind was. Je kunt nu meer dingen zien en vaak zijn je keuzes heel logisch.

Je gaat al terug lees ik. Maar niet als een volwassene die wijzer is. Je blijft het kind welke je was toen en met dezelfde emoties. Dat moet je loslaten. Nu heb jij meer wijsheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo'n gevoel heb ik het ook wel een beetje ja..
alleen hoe moet ik het loslaten :$
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door het echt te begrijpen waarom je het deed. Stel jezelf de vraag: waaom deed ik dat?
Herhaal de vraag op elk antwoord die je krijgt. Anders moet je met een situatie komen, met je leeftijd toen en je leeftijd nu.
Het kan ook zijn dat je er nu zo mee bezig bent omdat je het aan het verwerken en aan het loslaten bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat het los. Dingen gaan nou eenmaal niet altijd zo als je achteraf had gewild dat ze waren gegaan. Het is gebeurd, niks meer aan te doen. Mensen die weten wie jij bent zullen jou hier ook niet op beoordelen.. Iedereen maakt fouten. Leer ervan en blijf er niet mee zitten, zonde van je energie. Je kan je beter richten op dingen die gaan komen dan dingen die geweest zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
En mocht je er nog wel iets aan kunnen doen, doe dit dan. Excuses maken of iets dergelijks getuigd alleen maar van lef. En je sluit het voor jezelf af. Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De antwoorden hier zijn zeer subjectief wat niet inhoud dat de bedoeling erachter minder is. Men moet het altijd zelf oplossen. Hou het bespreekbaar met èchte vrienden, vriendinnen, familie of met mensen die hetzelfde probleem hebben. Acceptatie komt pas als je het verwerkt hebt. Je zit met het probleem dat je de oorzaak zoekt en twijfelt. Begin de zoektocht naar de oorzaak en durf ook kritisch te zijn naar jezelf.
Nogmaals ik kan dit wel als raad aandragen maar je moet het zelf doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien makkelijk gezegd, maar besef dat elke minuut die je met het verleden bezig bent, niet meer gebruikt kan worden voor je toekomst. Tijd verstrijkt.

Je toekomst kun je beïnvloeden. Het verleden niet.
Het is dus gewoon zonde van je tijd om in het verleden te blijven hangen. Daar heb je alleen jezelf mee.

Betreffende de fouten die je in het verleden gemaakt hebt, afvragen of je ze nog goed kan maken. Zo ja, doe dat dan. Daarna kun je het accepteren. Kun je de fouten niet meer goed maken. Laat ze dan los en probeer in de toekomst dat soort fouten niet meer te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klinkt bekend in mn oren.als kind ervaar je dingen die onbewust gebeuren.je denkt dat t zo hoort,ook al zijn t geen leuke ervaringen.naarmate je ouder word en meer levenservaring krijgt denk je daar over na en begrijp je dat t niet normaal was en dat je toen fout bezig bent geweest.je leert van je fouten en wat gebeurd is is gebeurd.vergeef t jezelf of die persoon waarbij je t hebt veroorzaakt.vergeten zal je t nooit,accepteren kan je wel.niemand is perfect en maakt wel eens fouten,daar leer je alleenmaar van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat jij droomt over een vervolging van je verleden dan betekend dat dat je aan het verwerken bent. Vergeet bovenal niet dat je mens bent die fouten maakt, Als het fouten zijn met betrekking tot andere mensen vraag je dan eens af terug te komen op de fout die je hebt gemaakt en probeer zo nodig contact met die personen te leggen. Maak je verkeerde keuzes in je leven die zijn niet terug te draaien, maar wel ten goede te keren als je onder ogen ziet dat je ervan hebt geleerd. Nogmaals je bent een mens met fouten en gebreken, Let eens op de kleine dingen om je heen een knop van een bloem die uitkomt, of gewoon ook de leuke dingen die je hebt meegemaakt dan zullen jou fouten omgezet worden in iets dat je kan handelen en er mee om kan gaan. Nogmaals sluit vrede met hen die je pijn gedaan hebt voor jou gevoel en vergeet niet dat je de verkeerde keuzes in je leven niet terug kan draaien, Zie vooruit, ik zeg je dit omdat ik uit ervaring spreek. Uit elk stukje negativiteit komt zeker ook een stukje positiviteit. Schrijf anders je gevoelens van je af. Laat het een tijdje liggen en verbrand het later. Denk bij elk vonkje van daar gaat weer een stukje van mijn verleden en dat ligt nu achter me in rook opgegaan. Sterkte en ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schrijf het op, schrijf het van je af. Zet er een punt achter en een streep onder. Letterlijk en figuurlijk.

Het klinkt simpel, maar als het voor jou werkt, is het de moeite waard.