Wat is het verschil tussen respect voor elkaars mening, en het niet met elkaar eens zijn?

Mijn vriend en ik hebben een issue waar we allebei anders over denken.. Elke keer als het onderwerp weer naar boven komt, krijgen we ruzie. Hij wil het achter ons laten, zonder het uitgepraat te hebben. Ik zei dat we het niet met elkaar eens hoeven te zijn, om elkaars mening wel te respecteren. Hij zei dat hij het onmogelijk vond om mijn mening te respecteren als hij het er zo niet mee eens was.
Ik ben van mening dat je iets wel kunt respecteren, ook al ben je het er niet mee eens...
Maar wie kan mij nou letterlijk uitleggen wat het verschil is tussen het ergens niet mee eens zijn, en totaal geen respect hebben voor de mening van een ander?
Of zit er, zoals mijn vriend zegt, echt geen verschil tussen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

Dat is inderdaad een veel voorkomend misverstand. Mensen denken dat als ze respect hebben voor iemand mening dat meteen betekent dat ze deze persoon "gelijk" geven. Ze vrezen dat - als ze respect tonen - dat hun mening zal "verdwijnen", dat zijzelf dus niet meer zullen worden gerespecteerd in hun mening. Dat zijzelf met andere woorden "verdwijnen", dat ze worden opgeslorpt.
Naar verluidt hebben mannen dat iets meer dan vrouwen, en uit eigen ervaring heb ik dat ook al vastgesteld. Maar ik wil dat zeker niet veralgemenen als typisch mannelijk.
Wat er wel vaak voorkomt is, is de manier om hiermee om te gaan. Jij (de vrouw) wil het uitpraten en hij (de man) wil het zo laten. Een man ziet in deze context er maw de zin niet van in om te blijven praten over dingen die toch niet op te lossen zijn in zijn ogen. Deze tegenstelling werkt op elkaar in : hoe meer jij wil uitpraten, hoe meer je op dit moment de boel polariseert, dus hoe meer je zijn gedrag aanwakkert.
Een boek die daarover gaat en zeer interessant is, is "mannen komen van mars, vrouwen van venus" van John gray. Daar wordt goed omschreven hoe je hiermee kan omgaan, want allicht komt dit op andere vlakken ook voor.
Als het niet fundamenteel je relatie raakt (bv. is moderne architectuur mooier dan oude?) zou ik adviseren het gewoon zo te laten. Je hebt zijn respect niet nodig toch? Zeg gewoon "okee, we denken er allebei anders over, het zij zo" en blijf ondertussen gewoon jezelf (dus als je een mooi modern gebouw ziet mag je gerust blijven zeggen "dat vind ik heel leuk")
Raakt het wel fundamenteel je relatie (bv. willen we samen kinderen?), dan is het minder makkelijk om dit te doen natuurlijk. Hoe dan ook is het ook dan goed om het VOORLOPIG even los te laten. Het is nu niet mogelijk om een opbouwend gesprek te hebben hierover. Wacht dan rustig op het goede moment, een moment waarop hij echt open staat (en dat gebeurt zeker wel eens) en tijd heeft etc... En begin er dan rustig opnieuw over en zeg erbij wat je voelt.
Dan is respect natuurlijk wel heel belangrijk. Het gaat dan over de manier waarop de relatie wordt bekeken. Als dit teveel verschilt en je raakt er niet overheen, kan dit tot een breuk leiden.
Er zijn ook dingen die gewoon tot een compromis uitnodigen (bv. moeten we elk w.e. naar je ouders of kopen we al dan niet een auto). Leg dan op het goede moment de kwestie nog eens voor en vraag HEM hoe jullie dat kunnen oplossen. Zeg dan pas je mening en probeer een compromis te bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Heel makkelijk.

Je hebt een mening. Die can in tegenstelling zijn met die van een ander. Dus dan heb je een verschil van mening.

Je hebt respect voor de mening van de ander als je die niet afdoet met 'pff, dat slaat nergens op', maar kan accepteren dat de andeer een andeere mening is toegedaan.

Ik heb een Iraanse vriend. Die heeft allerlei ideeen over het slachten van dieren en rechten van vrouwen etc. Hoewel ik dat allemaal heel anders zou zien, hebben we daar geen ruzie over; We weten van elkaar dat we een andere mening hebben, en accepteren het. Wel hebben we diepe discussies over de voors en tegens van elkaars mening. Maar op vriendschappelijke basis zonder elkaars mening als onzinnig af te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meningen dienen naar elkaar toe gefundeerd gebracht te worden. Het moet immers geen kretologie zijn, maar bij een onderbouwd standpunt zal automatisch respect aan de orde komen.
Wanneer een mening vooral dom is, heb ik grote moeite deze te accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het niet met elkaar eens bent èn andermans mening veroordeelt, respecteer je zijn mening niet.
Veroordelen betekent dat je een mening hebt over de mening van de ander. Je vindt zijn mening bijvoorbeeld belachelijk, kortzichtig, of naïef.

Als je het niet met elkaar eens bent en géén oordeel velt over andermans mening, respecteer je zijn mening wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn vorige relatie (die waarschijnlijk weer aangaat) heb ik dezelfde probleem.

Zij snapt het verschil niet tussen elkaars mening respecteren en er niet mee eens zijn.

Bij mij ligt het zo.

Zij heeft een mening over een onderwerp, ik heb er een andere mening over. Ik respecteer haar mening, en probeer het van haar kant uit zo goed mogelijk te begrijpen(want hier gaat het om). Al ben ik er niet mee eens. Dit helpt met het rekening houden met haar wanneer ze haar mening naleeft. Zo toon ik mijn respect naar haar mening toe. Maar ik ben er niet mee eens, dus praktiseer ik haar mening niet. Ik doe wat voor mij logisch is en wat voor mij goed voelt. Maar daar kan zij het niet in vinden. Omdat zij het verschil tussen iemand begrijpen en er mee eens zijn niet ziet. En daar gaat het fout!

Luister naar elkaar.. probeer elkaar te begrijpen.. en hou rekening met elkaar.. dat brengt dat je dus respect hebt voor elkaars mening.. al ben je er niet mee eens.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mening over iets hebben betekent dat je ergens voor staat. Maar je kan het wel oneens zijn met de mening van iemand anders... Ik zou zeggen laat t rusten en word het eens dat jullie het oneens zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een lastige kwestie die volgens mij minder met respect voor elkaars mening te maken heeft, en veel meer met respect voor elkaar.

Je kunt het niet eens zijn met iemands mening: prima. De ander is het niet eens met jouw mening: ook prima. De meningen zijn verdeeld, daar kun je lang of kort over discussiëren: als je niet tot elkaar komt, moet je je daar op een gegeven moment bij neerleggen.

Echter, het is niet meer zo prima op het moment dat je geen respect meer hebt voor de persoon die die andere mening is toegedaan. Dus volgens mij is het helemaal niet erg om elkaars meningen niet te respecteren, zo lang je maar respect blijft houden voor elkaar. Want zeg nou zelf: een mening is maar een mening. Er zijn belangrijker dingen in een relatie tussen twee mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een ander z'n mening niet respecteert, respecteer je dus die persoon niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt, daar zat ik dus mee.. hij respecteert mijn mening gewoon niet... Is het dan niet zo dat hij (voor een deel) geen respect heeft voor mij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn persoonlijke ervaring zou dit (helaas) aan de orde kunnen zijn ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet je niet te veel identificeren met een mening. Morgen kun je weer heel anders over bepaalde dingen denken. Een mening is een mening, het is een uitvloeisel van hoe jij tegen de wereld aankijkt. Maar jij bent die mening niet en die mening is jou niet.
Een ieder heeft het recht op zijn eigen mening,en moet daar respect voor tonen.
Natuurlijk kun je het ergens niet mee eens zijn,maar dat wil niet zeggen dat je daar geen respect voor hebt.Alleen je zou het misschien anders doen .Maar het zijn ook maar meningen van een persoon.Hij probeert gewoon zijn menig door te drukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
respect voor jou dat je er anders over denkt, mening over dat hij zich er niet in kan vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij heeft dus geen respect voor mij op dat punt.. Hij wordt boos op het moment dat ie aan mijn mening denkt. (Dat zijn zijn letterlijke woorden!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nope dan vind ik hem in mijn ogen geen respect hebben voor jouw mening. en ja meningen kunnen nog wel eens botsen met elkaar. en dan is het de vraag laat je het los of blijft het voor altijd een obstakel, hoe ga je ermee om. respecteer- laat los - en ga door
Allereerst dienen volwassenen respect te tonen ten opzichte van elkaar. Als dat ontbreekt dan ontbreekt het overal aan.

Respecteren dat de ander een andere mening is toegedaan mbt een bepaald onderwerp.
Conflicten daarover in een relatie dienen met wederzijds respect voor elkaar opgelost te worden.

In een relatie is het geven en nemen.
Ontleed de knelpunten, waar gaat het precies om?, is het een halszaak of levensbedreigend?, word iemands ego aangetast of komt aan het licht wie de broek aan heeft?

Alle conflicten of problemen dient u op zijn merites te beoordelen in het dagelijks leven.
Bv een geschil over de besteding van het (gezamenlijke)
spaargeld.
Doorsparen om bij te leggen voor aankoop onroerend goed of huisraad?, of te delen en ieders weg te gaan
als men daar zelfs niet uit komt.

Ik ben van mening dat jullie ,,geschillen,, peanuts zijn
tegenover de echte problemen in het leven.

We zijn wel benieuwd naar zo,n ,,verschil van mening,,
en naar de afloop daarvan.
Wellicht kunt u ons daar deelgenoot van maken,
hier of via een privebericht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee bedankt.
Ik heb niet zo'n zin om mijn problemen te bespreken met iemand die toch denkt dat het 'peanuts' zijn.