Bang voor hyperventilatie tijdens vliegen, wat te doen?

Ik heb anderhalf jaar terug voor het eerst een hyperventilatie gehad. Dit was waarschijnlijk omdat ik een lichamelijke klacht had en mezelf gek maakte door op Google te zoeken wat het eventueel zou kunnen zijn. Daarna had ik steeds vaker last van (lichte) hyperventilatie en vond het zelfs niet prettig meer om naar plaatsen toe te gaan waar veel mensen kwamen uit angst dat ik weer een hyperventilatie zou krijgen.

Ik kan zelf wel aardig helder nadenken, en maakte mezelf duidelijk dat het nergens voor nodig was om te hyperventileren. Zo overwon ik het eigenlijk een beetje en nu doe ik ook alles weer. Doet zich toch een spannende situatie voor, dan let ik goed op mijn ademhaling en denk ik aan leuke dingen die nadat moment gaan komen.

Helaas heb ik er denk ik toch één ding aan overgehouden. Dat is dat ik bang ben om een aanval te krijgen tijdens vliegen. Ik heb wel vaker gevlogen voor de aanvallen en toen vond ik het juist leuk. Het is dus ook niet dat ik bang ben om neer te storten o.i.d., maar ik ben wel bang om tijdens het opstijgen een aanval te krijgen. Dit is het enige moment dat ik maar niet uit mijn hoofd kan krijgen en dat zou ik toch wel heel graag willen. Ik denk ook wel dat het na één keer over zal zijn, maar zie er toch tegenop.

In de zomervakantie staat een vlucht gepland. Heeft iemand tips wat ik hiertegen kan doen?

Groetjes,

Alex

Weet jij het antwoord?

/2500

Verzin alles wat er in een vliegtuig voor kan zorgen dat je zo'n aanval krijgt en schrijf dit zo gedetailleerd mogelijk op. Schrijf dan ook op wat je denkt te kunnen doen op zo'n moment (dat weet je nu al maar ik zou het toch ook maar opschrijven voor de zekerheid). Herhaal dit regelmatig tot je het denkt onder controle te hebben. Het beste zou zijn tot de zomervakantie maar ik kan me voorstellen dat dit wel een heel lange periode is. Als je angst omschrijft en dit regelmatig doet dan zal hij op den duur waarschijnlijk verdwijnen en hij zal in ieder geval afnemen. Zorg dat je afleiding hebt in het vliegtuig, neem bijv. een goed boek mee. En neem plastic zakjes mee voor het geval het toch mis gaat. Vertel als je het vliegtuig instapt ook aan de stewardes dat je aan hyperventilatie hebt geleden en bang bent een aanval te krijgen. Dan weet zij ervan en mocht het fout gaan dan kan ze gelijk adequaat handelen.

Ga een ontspanningscursus doen zoals autogene ontspanning cursus. Als je in het vliegtuig zit visualiseer de vorige keer de vluchten die zo goed gingen. Vervang nare gedachtes voor leuke.

ik kan suggesties doen, maar 2 dingen lijken mij nuttig. *) vraag een gesprek aan met een psycholoog (via de huisarts) *) doe een cursus "vliegangst", je zegt dat je niet bang voor vliegen bent, maar om een aanval te krijgen. naar mijn idee: kip en ei, dus de cursus is het antwoord. advies: eerst een gesprek met de psycholoog en aan de hand daarvan eventueel de cursus "vliegangst" volgen n.b. voor wat betref DE cursus, er zijn meerdere opties, o.a. echt vliegen en in een vliegsimulator. en ook vele prijzen/verschil. hieronder een paar links, mogelijkheden. >>>http://www.flyanairliner.com/pages/dutch/home/producten/vliegangstcursussen.php?lang=NL >>>http://nl.mydays.com/bijzondere-cadeaus/flight-simulator-vliegangst/simulator-vliegangst-schiphol.html >>>http://www.valk.org/

Bronnen:
>>>http://www.flyanairliner.com/pages/dutc...

Hyper zijn is een ramp.Ik overleg met mijn h.a en dan krijg ik een rustgevend pilletje. Als je dit vaak hebt,moet je dit gewoon vragen,je gaat toch geen risico lopen? Je hele vakantie is verziekt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100