Bang voor hyperventilatie tijdens vliegen, wat te doen?

Ik heb anderhalf jaar terug voor het eerst een hyperventilatie gehad. Dit was waarschijnlijk omdat ik een lichamelijke klacht had en mezelf gek maakte door op Google te zoeken wat het eventueel zou kunnen zijn. Daarna had ik steeds vaker last van (lichte) hyperventilatie en vond het zelfs niet prettig meer om naar plaatsen toe te gaan waar veel mensen kwamen uit angst dat ik weer een hyperventilatie zou krijgen.

Ik kan zelf wel aardig helder nadenken, en maakte mezelf duidelijk dat het nergens voor nodig was om te hyperventileren. Zo overwon ik het eigenlijk een beetje en nu doe ik ook alles weer. Doet zich toch een spannende situatie voor, dan let ik goed op mijn ademhaling en denk ik aan leuke dingen die nadat moment gaan komen.

Helaas heb ik er denk ik toch één ding aan overgehouden. Dat is dat ik bang ben om een aanval te krijgen tijdens vliegen. Ik heb wel vaker gevlogen voor de aanvallen en toen vond ik het juist leuk. Het is dus ook niet dat ik bang ben om neer te storten o.i.d., maar ik ben wel bang om tijdens het opstijgen een aanval te krijgen. Dit is het enige moment dat ik maar niet uit mijn hoofd kan krijgen en dat zou ik toch wel heel graag willen. Ik denk ook wel dat het na één keer over zal zijn, maar zie er toch tegenop.

In de zomervakantie staat een vlucht gepland. Heeft iemand tips wat ik hiertegen kan doen?

Groetjes,

Alex

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sta de angst toe. Dat klinkt raar, maar je er tegen verzetten (ook door in 'oplossingen' te denken als: de kans is heel klein dat, ik moet ademhalingsoefeningen doen enz.) moet de angst wegdrukken, waardoor die groter wordt. Laat alle gedachten en angsten die je hebt en voelt gewoon voorbij komen, sta jezelf toe om die dingen te denken en te voelen. Dit werkt voor heel veel pieker- en angstgedachten. Neem desnoods een half uur per dag 'de tijd' om eens even stil te staan bij waar je je zorgen over maakt. Zo geef je de angst de ruimte om 'geuit' te worden en kropt hij zich niet op. Door opkropping komt er alleen maar meer spanning in je lijf, die bij het minste geringste in een hyperventilatieaanval kan omslaan. Je kan bijvoorbeeld dan in zo'n half uur gaan denken: oké, ik ben bang. Waarvoor? Dat ik een hyperventilatieaanval krijg. En dat ik dan voor schut sta. En dat ik er niet meer uitkom. Op een gegeven moment merk je dat je alles hebt gedacht wat je er maar over kunt denken en dat je eigenlijk niets meer weet om er nog over te denken. En plotseling dwalen je gedachten af naar andere (leuke) dingen. Terwijl als je geforceerd aan andere dingen probeert te denken (ontspan, doe dit, denk dat), je gedachten juist afdwalen naar je angst voor hyperventilatie.

Antwoorden (4)

Verzin alles wat er in een vliegtuig voor kan zorgen dat je zo'n aanval krijgt en schrijf dit zo gedetailleerd mogelijk op. Schrijf dan ook op wat je denkt te kunnen doen op zo'n moment (dat weet je nu al maar ik zou het toch ook maar opschrijven voor de zekerheid).

Herhaal dit regelmatig tot je het denkt onder controle te hebben. Het beste zou zijn tot de zomervakantie maar ik kan me voorstellen dat dit wel een heel lange periode is.
Als je angst omschrijft en dit regelmatig doet dan zal hij op den duur waarschijnlijk verdwijnen en hij zal in ieder geval afnemen.

Zorg dat je afleiding hebt in het vliegtuig, neem bijv. een goed boek mee.
En neem plastic zakjes mee voor het geval het toch mis gaat.
Vertel als je het vliegtuig instapt ook aan de stewardes dat je aan hyperventilatie
hebt geleden en bang bent een aanval te krijgen. Dan weet zij ervan en mocht het fout gaan dan kan ze gelijk adequaat handelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit advies focust zich heel erg op maar wat als wat als het misgaat. Je maakt angst hierdoor alleen maar groter. Ga niet op internet zoeken zoek in jezelf naar oplossingen.
Ga een ontspanningscursus doen zoals autogene ontspanning cursus. Als je in het vliegtuig zit visualiseer de vorige keer de vluchten die zo goed gingen. Vervang nare gedachtes voor leuke.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik kan suggesties doen, maar 2 dingen lijken mij nuttig.
*) vraag een gesprek aan met een psycholoog (via de huisarts)
*) doe een cursus "vliegangst", je zegt dat je niet bang voor vliegen bent, maar om een aanval te krijgen. naar mijn idee: kip en ei, dus de cursus is het antwoord.

advies: eerst een gesprek met de psycholoog en aan de hand daarvan eventueel de cursus "vliegangst" volgen

n.b.
voor wat betref DE cursus, er zijn meerdere opties, o.a. echt vliegen en in een vliegsimulator.
en ook vele prijzen/verschil. hieronder een paar links, mogelijkheden.

>>>http://www.flyanairliner.com/pages/dutch/home/producten/vliegangstcursussen.php?lang=NL
>>>http://nl.mydays.com/bijzondere-cadeaus/flight-simulator-vliegangst/simulator-vliegangst-schiphol.html
>>>http://www.valk.org/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hyper zijn is een ramp.Ik overleg met mijn h.a en dan krijg ik een rustgevend pilletje.
Als je dit vaak hebt,moet je dit gewoon vragen,je gaat toch geen risico lopen?
Je hele vakantie is verziekt.