Wie betaalt de schade door vaccinatie?

Mocht het onverhoopt voorkomen dat je (permanente) bijwerkingen krijgt door een vaccin, bij wie kan je dan terecht en wie betaalt de schade?

3 jaar geleden
1.2K
ronron1212
3 jaar geleden
Welke schade bedoel je?
KarinH
3 jaar geleden
@ronron1212 Bijvoorbeeld chronische schade waarvoor je behandelingen moet volgen.
ronron1212
3 jaar geleden
De behandeling valt onder je zorgverzekering.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Ik kan even geen bron vinden, maar destijds was er sprake van dat de overheid of pharmaceut niet aansprakelijk is voor schade. Je hebt er dan zelf voor gekozen om het vaccin te nemen
LeonardN
3 jaar geleden
https://www.ad.nl/binnenland/bijwerkingen-over-vijf-jaar-bij-coronavaccin-dan-betaalt-nederland-mee-aan-schadeclaims~a2b1e518/ "
Als een coronavaccin in de toekomst onverwachte bijwerkingen veroorzaakt, zal de Nederlandse overheid financieel bijspringen bij eventuele schadeclaims. Dat blijkt uit afspraken die zijn gemaakt tussen lidstaten van de Europese Unie en farmaceuten.
"

Het beste antwoord

Lichamelijke schade is door je zorgverzekering gedekt. Bij financiële of immateriële schade is het mogelijk de producent (farmaceut) hiervoor aansprakelijk te houden. De juridische grondslag daarvoor is art. 6:185 BW (productaansprakelijkheid) en/of art. 6:162 (onrechtmatige daad).
Voor een geslaagd beroep op art. 6:185 BW is vereist dat het coronavaccin niet de veiligheid biedt die men daarvan mocht verwachten. Dit laatste wordt beoordeeld aan de hand van alle omstandigheden van het geval, waarbij bijzondere aandacht uitgaat naar:
- presentatie van het coronavaccin;
- de wijze waarop het vaccin wordt gebruikt;
- het tijdstip van in het verkeer brengen van het vaccin.
Maar een aansprakelijkheidsclaim richting de producent bij een gebrekkig coronavaccin is nog geen uitgemaakte zaak, ondanks dat het een vorm van risicoaansprakelijkheid betreft. Uit mediaberichten blijkt dat farmaceuten wel ernstig rekening houden met schadeclaims. Op Europees niveau zouden afspraken zijn gemaakt om farmaceuten financiële compensatie te bieden bij claims.

Volgens oud-advocaat Frank Stadermann kunnen ook artsen aansprakelijk zijn voor gezondheidsschade die het door hen toegediende Covid-19 vaccin onverhoopt teweegbrengt:
https://www.advocatenblad.nl/2021/03/16/arts-mogelijk-aansprakelijk-voor-schade-door-vaccin/
SimonV