Kan je elk jaar dezelfde maanden een depressie krijgen?

Elk jaar merk ik weer dat ik eind januari tot ongeveer maart weer last krijg van depressies... Hoe kan dit? Puur toeval? Het heeft niks te maken met een gebeurtenis of iets dergelijks rond die tijd. Ik merk dat het weer begint en ga in feb paar weken op reis en zie de bui al hangen

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit is heel goed mogelijk. Bijvoorbeeld een winterdepressie. Zoals de naam al aangeeft een verschijnsel waarbij mensen de neiging hebben steeds in het winterseizoen, als de dagen kort zijn, depressief te worden. In December is het ook donker, maar dan lukt het nog omdat je veel feestdagen hebt en oudjaar. In Januari begin je nog opgewekt, maar eind januari komt toch de klad erin en krijg je te weinig zonlicht, wat je depressief maakt. Misschien is het idee om een 10.000 lux lamp te kopen en 30-60 minuten per dag in intens kunstlicht te gaan zitten. Dit helpt de depressie te verzwakken. De depressieve verschijnselen gaan over als de dagen weer gaan lengen.

Dit kan, dat noemen ze inderdaad een winterdepressie. Omdat er minder zonlicht is maakt je lichaam minder vitamine D aan. Je kan proberen door middel van bijv. vis (of visolie pillen) of onder de zonnebank te zorgen dat je vitamine D gehalte weer op peil komt. Sterkte!

Klinkt als een winterdepressie. Te weinig licht. Beide bovenstaande tips zijn aan te raden, visolie en de lamp. De laatste zet je gewoon naast je ontbijtbordje of je PC. Even een investering maar gezien je beschrijving zou ik 'm meteen aanschaffen. Je hebt tegenwoordig ook hele handzame led-lampen. Doen!

Ik heb dat ook altijd al jaren. ze noemen het een winterdepressie. Ga eens kijken bij psyq winterdepressie en beantwoord daar het vragenlijstje. je zult zien dat het er uit komt. Het is prima te behandelen met kichttherapie. succes. Toegevoegd na 1 minuut: lichttherapie nooit de eerste keer meteen met een lamp thuis doen omdat de lamp bijwerkingen kan hebben. laat je de eerste keer helpen door profesionele mensen.

Bronnen:
eigen ervaring.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100