Mijn vriendin is speed gaan gebruiken en ik ben daar heel erg op tegen. Wat kan ik doen om te zorgen dat zij niet meer gebruikt ?

Mijn vriendin is nu sinds een paar weken speed gaan gebruiken en ik ben zwaar tegen drugs. Dat weet ze maar ze wil niet stoppen met het te gebruiken omdat het gewoon leuk is volgens haar. Wat kan ik doen om haar te laten inzien dat ze echt moet stoppen omdat het gewoon slecht is wat ze doet ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

In een relatie zijn er grenzen.
Dit is voor jou een bepaalde grens, waarvan je zelf gaat nadenken of je dan wel verder wil in een relatie.

Wil jij je leven gaan delen met iemand die 'aan de' drugs is?
Zij weet dat jij zwaar tegen drugs bent, maar doet dit wel, is dit dan een vorm van uitdagen?
Of zijn haar emotionele problemen zo groot dat jij er geen grip op kunt hebben.
Je kunt haar helpen door het juist over die problemen te hebben. Er is natuurlijk een reden waarom ze het gebruikt en 'omdat het gewoon leuk is', is NIET de reden.
Maar zal zij niet geholpen wil worden, is dat een vrijwillige keuze en dan kan jij helemaal niets doen.

Zelf zou ik dit niet accepteren en de relatie beëindigen.
Je groeit alleen maar verder uit elkaar en zij wil kennelijk ook een ander soort leven.

Ze zal ook een vriendenkring gaan aantrekken, waarin drugs normaal is. Is dit dan ook een vriendenkring waarin jij je thuis zult voelen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als ze het recreatief (feesten) gebruikt en je ziet dat ze het in de hand heeft, zou ik me er niet al te druk om maken.

Als ze het vaker gebruikt (verslaafd is) zou je haar kunnen vertellen dat je maagbloedingen kunt krijgen, dat je neusbotje na verloop van tijd verdwijnt en dat je er heel erg mager van wordt. Je kan ook zeggen dat je liever het contact verbreekt als zij aan de speed blijft (dreigen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is echt voor wekelijks gebruik en niet alleen op feestjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,je valt er echt veel van af omdat je heel aktief word.
Een vriendinnetje van mij gebruikte speed om af te vallen en die is er heel mager door geworden.
Ik heb het zelf niet gedaan(ik heb er wel over gedacht-stom ja) omdat ik echt niet aan zoiets wil beginnen.
Echt geen goed idee waar je het ook voor doet.
Dus ook niet om hele nachten door te gaan als je uit gaat,al doet bijna iedereen om je heen dat,ik heb dat ook meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
MIN voor de eerste alinea.
Waar eindigt recreatief en begint verslaving........... Ergens begint het toch?
Dus NIET beginnen is de enige optie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is het met "niet beginnen" al wat te laat momopoyolo. Recreatief betekent sporadisch, zonder regelmaat en alleen ter vermaak en niet omdat het nodig is. En natuurlijk is het beter om het niet te doen, maar eens per zoveel maanden kan het niet zo heel veel kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Recreatief is een relatief begrip en zoals vraagsteller Secondwar al zegt:
" Het is echt voor wekelijks gebruik en niet alleen op feestjes ". Dat noem ik niet sporadisch.
Dus inderdaad, met niet beginnen is het te laat.
(Ik doe het even opnieuw - in mijn eerste antwoord stonden een paar typfouten)

Wijs je vriendin op de risico’s van speedgebruik.
Een paar voorbeelden hiervan zijn:

- Speed vergroot het risico op hartritmestoornissen, een hartinfarct en hersenbloedingen. Voor mensen met een zwak hart, hoge bloeddruk, suikerziekte of epilepsie is het gebruik van speed gevaarlijk.

- Langdurig gebruik van speed kan tot volledige uitputting leiden. Het gebrek aan eetlust levert gewichtsverlies op. Door verminderde weerstand, gecombineerd met een tekort aan voedingsstoffen, kunnen nagels gaan afbrokkelen en tanden gaan loszitten of uitvallen.

- Er zijn aanwijzingen dat amfetamine bij langdurig en intensief gebruik kan leiden tot hersenschade, welke mogelijk onherstelbaar is. Aanvullend onderzoek is echter nodig, om het exacte verband tussen gebruik van amfetamine en het ontstaan van hersenschade te kunnen vaststellen.

Laat haar de onderstaande links lezen. Of print ze uit voor haar en markeer de vele risico’s met een rode stift. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
IK heb haar gewezen op alle risico's en daar luisterde ze niet naar dus zit met de handen in het haar. Aan de ene kant denk ik laat haar zelf de gevolgen inzien van drugs. Aan de andere kant wil ik niet dat er straks iets gebeurt want dan voel ik me helemaal kut.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is misschien een drastische maatregel waar je zelf mogelijk niet helemaal achter staat, maar persoonlijk zou ik deze relatie beëindigen. Wavaria zei ook al zoiets - alleen zou ik niet alleen 'dreigen', ik zou het echt doen. Zij gebruikt "omdat het gewoon leuk is"..?
Jij maakt het uit "omdat het gewoon leuker is ZONDER die rotzooi." Zal even pijn doen, maar alles is beter dan je zorgen maken om een potentiële drugsverslaafde.
Kristal
11 jaar geleden
Tja... als die informatie zou werken wanneer je het aan gebruikers laat lezen zouden er geen drugsgebruikers, of spradisch, bestaan.
Zo werkt het nu eenmaal niet.
Het allerbelangrijkste voor jou is, denk ik, dat jij zelf goed gaat nadenken over wat jij er van vindt en dat je een grens gaat bepalen voor wat jij kan accepteren. Probeer niet te blijven hangen in een principieel standpunt, maar bekijk de huidige situatie opnieuw heel goed, van voren en van achteren.

Misschien kan je leven met een klein beetje gebruik (frequentie en hoeveelheid). Misschien kan je er helemaal niet mee leven. Dat zal je voor jezelf moeten bepalen.

Probeer vervolgens een goed gesprek met je vriendin aan te gaan en geef je grens duidelijk aan. Doe dat vooral niet op basis van emotionele argumenten, maar op basis van feitelijke informatie. Daarbij kan je de informatie over de risico's gebruiken, die in de andere antwoorden wordt aangedragen.

Daarna is de keuze aan je vriendin. Wat is voor haar belangrijker: haar relatie of haar vrijheid om speed te gebruiken?

Geef haar wel even de tijd om met deze keuze te stoeien. Misschien vliegt ze nog een keer uit de bocht. Nou ja, dat valt misschien nog te vergeven.

Maar naar verloop van enige tijd zal haar keuze duidelijk worden. Is jullie relatie haar veel waard, dan zal ze daar voor kiezen. Is dat niet zo? Dat klinkt dan misschien heel hard, maar misschien moet je haar dan laten gaan.

Wil je samen verder kunnen, dan zal je tot een overeenkomst moeten komen. Lukt dat niet, dan zal de relatie er onder leiden en uiteindelijk bezwijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze toch blijft slikken laat haar voor en na Alfa liponzuur gebruiken om de oxidatieve stress zoveel tegen te gaan.