Wat voor waardes kunnen er uit het bloed gehaald worden bij afname uit de binnenkant van de pols?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Bij slagaderlijk bloed kunnen ze zien
Bij een arteriepunctie (bloedgasanalyse) wordt de hoeveelheid koolzuur, zuurstof en de zuurgraad van het slagaderlijk bloed gemeten. Het slagaderlijk bloed is het bloed dat door de longen van zuurstof is voorzien en deze waarden zeggen dan ook iets over het functioneren van de longen.

Toegevoegd na 2 uur:
Het is een van de taken van de longen om zuurstof uit de lucht op te nemen en door te geven aan het bloed.
Het bloed vervoert dan de zuurstof door slagaders (arteriën) naar de rest van het lichaam. Door wat bloed af te nemen uit zo'n slagader kan gecontroleerd worden of de zuurstofopname in de longen voldoende is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onduidelijk antwoord. Is een arterie punctie hetzefde als bloedafname?
Wat bedoel je met slagaderlijkbloed, komt dat uit de pols?
Ben je ook de link niet vergeten ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat is slagaderlijkbloed. Dat word arterie genoemd. Het word uit de slagader gehaald eigenlijk maar dat is meer de naam in de volksmond.
Ik heb hem twee jaar gelden gehad toen ze dachten dat ik een long embolie had.