kan antibiotica verlies van libido veroorzaken?

ik heb ciprofloxacine week en levofloxacine week geslikt beide 500mg. ik heb een vriendin ben 19 jaar dee het altijd elke dag met me vriendin kreeg al een stijve als ik eraan dacht wat ik dus normala vind. nu na de anti biotica doe ik het maar 1x perweek denk er niet meer aan ben moe hij is niet meer zo stijf als normaal. kan dit ? of zit dit in me hoofd. dus van exrteem hoog libido naar laag libido ... zit er echt mee

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.4K

Het beste antwoord

Nou, ik heb ze even opgezocht. Volgens het farmacotherapeutisch kompas kennen deze beide antibiotica deze bijwerking niet.

Je lage libido wordt dus zeker niet veroorzaakt puur door de antibiotica zelf.

Als het echt gaat om een orchitis of een epidydimitis dan zou je kunnen denken, dat je testosteronspiegel in je bloed even wat minder is. Een lagere testosteronspiegel gaat altijd gepaard met een minder libido. Als de ontsteking toch in je zaadleider zat, dan geeft dat geen verlaging van je testosteron en dus ook geen verandering in je libido.

Wat ik me ook kan voorstellen, is dat je gewoon nog wat ziekig bent. Als je gewoon niet lekker in je vel zit dan is het (voor mij althans) prima te begrijpen dat je libido minder is.
Na zoveel antibiotica zou je je eventueel nog minder fit kunnen voelen. Deze antibiotica doden naast de schadelijke bacteriën ook de goede bacteriën bijvoorbeeld in je darmen. Soms (zeker na een lange periode van antibiotica slikken) hebben die een tijdje nodig om weer voldoende aan te groeien. Als dit speelt dan kan je natuurlijk wel zeggen dan je libidovermindering een zijdelings effect is van de antibiotica, maar niet een directe bijwerking.

Een andere verklaring geef je zelf eigenlijk al: je zit er echt mee. Tijdens de ontsteking zal je vast even minder seks hebben gehad dan normaal. Nu blijf je ermee tobben en dus komt de seks niet meer zo vanzelfsprekend als voorheen. Misschien is het zelfs wel zo dat je tijdens de seks meer bezig bent met de vraag of het zal lukken, dan er gewoon van te genieten. Ik kan me zeker voorstellen dat dat een flinke impact heeft op je zin in seks en ook op de stijfheid van je erectie.

Natuurlijk kan ik niet bepalen welke van deze factoren bij jou spelen, mogelijk zijn er nog andere waar ik nu niet aan denk. Ik denk, dat je het beste gewoon even af kunt wachten. Bij de eerste paar factoren zal na verloop van tijd je libido weer terugkeren. Bij de laatste kan dat zeker ook gebeuren, maar soms heeft het dan wat meer actie nodig. Ik begrijp dat het makkelijk gezegd is, maar je moet dan tijdens de seks proberen te genieten en niet na te denken of het allemaal wel goed gaat. Heb alleen seks als jullie er allebei echt zin in hebben en probeer er niet mee te zitten als je een keer niet wilt (ook dat is volkomen natuurlijk!) Als het je lukt om op zo'n manier het van je af te zetten dan komt het vanzelf vast wel goed.

Vervolg hieronder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik nog wilde toevoegen:
In alle gevallen zou ik zeggen: als het over een paar weken (iets van 4 tot 6) nog niet beter gaat, ga dan praten met je huisarts. Of eerder als je het echt niet vertrouwd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan, en beterschap.

Andere antwoorden (1)

Absoluut kunnen bovenstaande middelen je libido verminderen maar denk er wel om dat het ook (mede) je gezondheid -toestand zelf is die roet in het eten gooit

Toegevoegd na 8 minuten:
Je lichaam "weet"waarschijnlijk dat voortplanten met deze middelen en deze infectie in je lijf niet goed is . Dus regelt het je libido terug.
Vergis je niet, je lijf houdt belangen voor het nageslacht goed in de gaten en remt bv. de aanmaak van testosteron tot de situatie gunstiger is.
Mentaal beleef je dat als geen zin in sex en heb je mogelijk helemaal niet het doel om met deze activiteit nageslacht te genereren.

Je lichaam legt daar van nature wel de nadruk op maar dat ben je je vaak niet bewust, vrijwel alles met verliefdheid en sex is een fysiek/hormonaal gestuurd proces bij en tussen de sexuele partners.

Het kan zelfs zijn dat je partner een beetje op uit staat (in de wacht staat) en minder feromonen produceert.

Zit er dus maar niet mee en word eerst maar eens beter, dan gaat het vast weer goed komen!!

Toegevoegd na 10 uur:
Zie bij reacties voor meer uitleg!