Bestaan er slaapmiddelen die niet verslavend werken?

Van slaapmiddelen wordt gezegd dat ze wel werken, maar dat ze een verslavende werking hebben. Je hebt er steeds meer van nodig om hetzelfde effect te bereiken, en als je ze langdurig hebt gebruikt is het heel lastig om er weer af te komen. Zijn er ook slaapmiddelen waarbij dit niet het geval is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.9K

Het beste antwoord

Ligt er aan wat jouw slaapprobleem is, als je moeite hebt om in slaap te komen, of problemen hebt met je dag en nacht ritme, kun je baat hebben bij Melatonine, dit is een middel dat ook door het lichaam wordt aangemaakt.
Verder zijn er wat rustgevers die je kunt gebruiken, het zijn niet echt slaapmiddelen, maar kunnen wel helpen, oa Valeriaan en Bach rescue zou je rustiger kunnen maken, zodat je makkelijker in slaap komt, werkt dit niet, ga dan naar je huisarts en laat je begeleiden hiermee, ook als je middelen voorgeschreven krijgt, geef dan aan aan de huisarts, dat je niet verslaafd wil worden, aan de middelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kunt Melatonine innemen,dit is een lichaamseigen stof die meestal wordt gebruikt voor mensen die nachtdiensten moeten draaien zodat ze toch nog kunnen slapen overdag.
Dit kun je op recept,maar ook bij de drogist kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Melatonine kan een hulpmiddel zijn om wat slaperig te worden maar is geen slaapmedicijn,het helpt alleen als je zelf te weinig melatonine aanmaakt,bij ernstige slaapproblemen zal dit niet helpen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit wordt ook niet gevraagd,er wordt gevraagd welk middel niet verslavend werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Patje, bij ernstige slaapproblemen kan Melantonine zeker helpen. Mijn partner had van alles al geprobeerd, tot aan zware slaapmedicatie van de huisarts (waardoor hij geen auto meer mocht rijden). Melantonine helpt voor hem prima.
Maria, we zien nu (na 1 1/2 jaar gebruik) dat mijn partner meer Melantonine nodig heeft als bij de start.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan kloppen want je raakt er ook aan gewend,maar het is niet verslavend. Meestal schrijft de ha eerst 3 mg voor,maar je kunt ook 5 mg krijgen.
Ze zijn dan wel te koop bij de drogist zoals Melatonine Time Release,maar dit is 0,01 dus je zou er dan minimaal 30 van in moeten nemen om aan 3 mg te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal inderdaad. Wij kopen ze bij de apotheek, potje met 500 pillen. Dat is inderdaad 30 pillen slikken, maar een stuk goedkoper als via de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Melatonine werkt "officieel" niet gewennend, als je er mee stopt zijn de slaapproblemen weer precies hetzelfde. Wel is het zo dat met de leeftijd de eigen productie afneemt, dus 1,5 jaar zou dat kunnen verklaren. Ik heb puur melatonine poeder en een weegschaaltje die in mg weegt. Dan meng ik het met magnesiumcitraat en neem zo ongeveer 0,6mg per keer. (vergelijkbaar met 6 kleine 0,1 mg pilletjes) Dit is nog goedkoper en volgens mij beter, want op deze manier krijg je de hulpstoffen in de pillen niet binnen.
Doe maar ouderwets, glaasje melk, schaapjes tellen, of laudanum slikken voor bedtijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-melatonine
-magnesiumcitraat
-valeriaan, hop en passiebloem (als mix, pil en drankje te koop)

dat kan tegelijk,
slaap lekker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een heel goed natuurmiddel is "Goudpapaver", te verkrijgen.bij de Eros.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedoel "Etos" natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Acupunctuur heb ik zelf ook gehad, werkte heel goed. er zijn veel alternatieve mogelijkheden, vooral belangrijk om te kijken naar de oorzaak en de huis tuin en keukentips eerst gebruiken voordat je andere stappen zet. trusten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het homeopathische middel Dormeasan is nog niet genoemd. Dat is samengesteld uit de vijf rustgevende planten haver, citroenmelisse, valeriaan, hop en passiebloem. Zelfs geschikt voor kinderen, dus totaal ongevaarlijk. Je moet het wel een tijdje uitproberen voordat je er effect van kunt merken. Maar je kunt er zo weer mee stoppen, zonder problemen.
Amadea