Kan je bloedsuiker in de nacht oplopen i.p.v. dalen? of is mijn vrij nieuwe bloedsuikermeter kapot?

Bijvoorbeeld: Gisteravond om 24.00 u. was mijn bloedsuiker 6,1. Ik had al plm. 1,5 uur niets gegeten. Vanmorgen nuchter was mijn bloedsuiker 8,1 Toen ik vlak daarna nogmaals prikte was hij 7,3. Ik had dus vanochtend nog helemaal niets gegeten of gedronken en ook vannacht niet. Het is nu al een paar keer voorgekomen dat de bloedsuiker 's ochtends nuchter hoger of gelijk was dan de avond ervoor. Ik moet pas over een paar weken naar de diabetesverpleegkundige vandaar dat ik hier de vraag stel. Ik slik 2x per dag Metformine 1000, 3x per dag Gliclazide 80 en ik spuit 14E Levemir. Deze problemen spelen pas zo'n 1,5 week.

een jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Dat klopt, sterker nog, dat is zelfs normaal. Omdat ‘s ochtends je insuline niveau laag is( je hebt immers langere tijd niet gegeten) kruipt ook je bloedsuiker vaak wat onhoog.
===
Aanvulling: dit geldt ook voor mensen zonder diabetes.
Toegevoegd op 7 november 2022 10:31: tekst
een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
Dank je oor de informatie
Pieterke
een jaar geleden
oor is natuurlijk voor.
Een hoge bloedsuikerspiegel in de ochtend kan verschillende redenen hebben.
De verklaring kan het dageraadfenomeen zijn. Dat komt zowel bij type 1 en type 2 voor. Onderzoekers denken dat maar liefst 25 tot 50% van de type 1 patiënten hier last van hebben.
Om je uit te leggen wat dit fenomeen precies is, is het handig om bij de lever te beginnen: deze heeft verschillende functies in het lichaam. Hoewel het voornamelijk je lichaam zuivert van giftige stoffen, is het ook betrokken bij de (indirecte) energievoorziening van je lichaam.
In je lever worden namelijk overtollige suikers opgeslagen als glycogeen. Glycogeen wordt gebruikt wanneer je lichaam suiker nodig heeft maar het op dat moment niet uit je bloedbaan kan halen.
Dan wordt de glycogeen omgezet tot glucose en is je lichaam weer voorzien van energie. Dit gebeurt voornamelijk tijdens het sporten.
In je slaap heeft je lichaam natuurlijk ook energie nodig. En aangezien je gedurende je slaap 6 tot 8 uren lang niet eet, moet de energie 'ergens' vandaan komen. In dit geval je lever dus.
Je levert zet dat glycogeen om in suikers waardoor je lichaam (vooral je brein) de energie kan krijgen die het nodig heeft. Dit proces wordt homeostase genoemd en hierbij zijn zogenaamde contraregulerende hormonen betrokken.
Een hoge bloedsuiker in de ochtend ontstaat doordat je lever in de nacht contraregulerende hormonen aanmaakt. Dit is een mengsel van verschillende hormonen. Samen werken ze het effect van insuline tegen: ze zorgen ervoor dat je ongevoeliger wordt voor insuline en er meer suikers uit je lever vrijkomen.
Dit is waarom je nuchtere bloedsuikerspiegel in de nacht stijgt. Het spreekt dan ook voor zich dat je dit effect niet kunt behandelen. Het is een natuurlijk fenomeen van het menselijk lichaam.
Ook gezonde mensen ervaren dit namelijk. Het is een evolutionair mechanisme waarmee je lichaam zichzelf altijd van energie kan voorzien. Ook als je in dromenland ligt. Hoewel je lichaam het dus goed bedoelt, schrik jij wel elke ochtend van een te hoge bloedsuikerspiegel.

Een andere verklaring voor een hoge bloedsuiker in de ochtend is het zogenaamde somogyi effect:
https://www.ziektevrijleven.nl/hoge-bloedsuiker-in-de-ochtend/
SimonV
een jaar geleden
Pieterke
een jaar geleden
Dank je wel voor de uitgebreide informatie. Ik had hier nog nooit van gehoord.
tinus1969
een jaar geleden
Dat dageraad effect speelt ook/juist bij mensen zonder diabetes.
Ik zou nadrukkelijk vragen aannde diabetes verpleegkundige of het wel nodig is er wat aan te doen. Het kan ook een tenen zijn dat hyperinsulinemie en insulineresistentie afnemen.
Pieterke
een jaar geleden
Ik ga e.e.a. zeker met hem bespreken.