Wie kan mij vertellen of je het medicijn sertraline samen met de tryptofaan uit kefir kan gebruiken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K
Erna55
9 jaar geleden
Kefir bevat minuscule hoeveelheden tryptofaan. Zoals zoveel andere voedingsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. In de bijsluiter van sertraline staat dat je het niet gelijk met tryptofaan mag gebruiken maar daar bedoelen ze detablet vorm waarschijnlijk. Ik stond er niet bij stil dat het in nog meer producten zit. Ik gebruik de kefir voor de darmklachten die ik heb en het lijkt te werken dus ik ga er lekker mee door.
Erna55
9 jaar geleden
Doe dat maar lekker.
Ik denk ook dat de hoeveelheid in de tryptofaanpillen wel veel groter is. Gevonden : Mensen die een Antidepressiva gebruiken of bepaalde medicijnen voor de behandeling van migraine moeten niet L-tryptofaan niet innemen zonder medisch toezicht. Er kunnen dan mogelijk vervelende bijwerkingen ontstaan. Ook wordt ontraden het tezamen met het supplement 5-HTP (5-hydroxytryptophan) intenemen (5-HTP, een voedingssupplement die effecten die vergelijkbaar zijn met die van L-tryptofaan heeft). Hoeveel L-Tryptofaan kan ik innemen? Veel mensen nemen 500mg tot 2.000 mg Tryptofaan 30 minuten voor het slapen gaan op een zo leeg mogelijke maag met wat drinken. L-tryptofaan concurreert met andere aminozuren voor intestinale absorptie en voor vervoer in de hersenen. Daarom kunt u het best het supplement zonder andere aminozuren tegelijk innemen (dit om de optimale werking te ervaren). De andere aminozuren kunt u uiteraard op een andere moment van de dag innemen.

Antwoorden (2)

De commercie benadrukt dat kefir tryptofaan bevat. Daarom zou het goed zijn voor een mens. Maar heel veel andere voedingsmiddelen bevatten ook tryptofaan.
Die kunnen ook gewoon ( net als kefir ) samen met de medicatie, tenzij de bijsluiter daar iets anders over zegt.

_uit: ___http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tryptofaan________

Mensen houden een relatief lage lichaamsvoorraad tryptofaan aan en de tryptofaanconcentratie in het lichaam is het laagst van alle aminozuren. Niettemin zijn slechts relatief kleine hoeveelheden nodig om in de behoefte te voorzien.[3] De aanbevolen dagelijkse inname ligt tussen 250 mg en 425 mg per dag (3,5 tot 6,0 mg per kg lichaamsgewicht per dag).[3]

Tryptofaan komt in de meeste eiwitrijke voeding voor, hoewel het van alle aminozuren die voor eiwitsynthese worden gebruikt het minst vaak voorkomt. De typische dagelijks inname is voor veel volwassenen ongeveer 900 tot 1000 mg [bron?]. Enkele veelvoorkomende voedingsbronnen van tryptofaan zijn haver, bananen, gedroogde pruimen, melk, tonijn, kaas, brood, gevogelte (kip, kalkoen, fazant, kwartel), pinda's en chocolade.[3] Ook sommige zaden, zoals pompoenpitten, sesamzaad, zonnebloempitten, amandelen en linzen zijn relatief rijk aan tryptofaan.
___________________________

Dus het eten van Kefir om tryptofaan binnen te krijgen is nodeloos. En de hoeveelheid is extreem klein.
Je kunt het gewoon eten als je het lekker vind. Het bijt niet met je medicatie.
9 jaar geleden
Tryptofaan is de belangrijkste bouwstof voor de neurotransmitter serotonine. Serotonine speelt een rol bij depressies. De meeste antidepressiva verhogen de hoeveelheid serotonine in bepaalde hersengebieden. Aangezien een depressie dus deels te wijten is aan een tekort aan serotonine, wordt gedacht dat een hogere inname van tryptofaan ook werkzaam zou kunnen zijn tegen depressies.
Combinaties van medicijnen die het serotonine verhogen kunnen ook gevaarlijk zijn. Bij een te sterke verhoging van het serotonine is er een kans op het serotonine syndroom. Dit geeft bijwerkingen als hoge koorts, verwardheid en spierkrampen die soms op de intensive care moeten worden behandeld. In theorie zou ook een combinatie van tryptofaan met een serotonineverhogend geneesmiddel zoals sertraline een kans op het serotonine syndroom geven. De kans hierop is echter zeer beperkt. Er is daarom geen bezwaar om kefir te combineren met sertraline.