Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Is Ritalin doorverkopen strafbaar?

Als ik mijn voorraad Ritalin zou verkopen in bijv. een uitgaansgebied,ben ik dan een drugsdealer ?
En als ik het doorgeef aan familielid, die kenmerken heeft van ADHD, maar geen diagnose heeft ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Alles wat alleen op dokters recept te verkrijgen is, is strafbaar en illegaal om door te verkopen

Ja, dat is strafbaar. Het is sowieso al niet toegestaan geneesmiddelen die alleen op recept verkrijgbaar zijn aan derden te verstrekken, maar het verstrekken van Ritalin aan mensen aan wie het niet is voorgeschreven is ook een overtreding van de Opiumwet. Ritalin (methylfenidaat) is opgenomen in lijst I van de Opiumwet. Volgens Artikel 2 van de Opiumwet is het o.a. niet toegestaan lijst I-middelen te verkopen, te verstrekken of aanwezig te hebben. Hierop zijn uiteraard uitzonderingen, die verderop in de wet werden genoemd, maar in de situatie zoals die in de vraag geschetst wordt niet van toepassing zijn.

Afgezien dat het strafbaar is vind ik het zeer dom, ondoordacht en gevaarlijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100