Een voorhoofdsholteontsteking begint meestal met de symptomen van een verkoudheid:

•loopneus
•droge, soms pijnlijke keel
•niezen
•tranende ogen
•hoofdpijn

Echter, bij een voorhoofdsholteontsteking worden die na een paar dagen gevolgd door de typische symptomen:

•loopneus, snotneus of verstopte neus
•geel/groene afscheiding (snot) uit de neus, soms met wat sporen bloed
•niezen
•smaak en reuk verdwijnen
•hevige, bonzende hoofdpijn boven of achter de ogen
•een drukkend of vol gevoel in het hoofd, vooral bij het vooroverbuigen
•pijn bij het kauwen of pijn in de kiezen
•koorts kan ook voorkomen

Hoe ontstaat een voorhoofdsholteontsteking?
Een voorhoofdsholteontsteking is een ontsteking van het slijmvlies van één of meerdere bijholten. Dit zijn de holle ruimten achter uw neus, in de bovenkaak en het voorhoofd. U heeft acht bijholten, aan beide kanten van het hoofd vier. Deze bijholten staan via afvoerkanaaltjes in verbinding met uw neus. Wanneer u verkouden bent, zwelt het slijmvlies op en raken de kanaaltjes verstopt. Met als gevolg dat slijm en stof, maar ook bacteriën zich in de holten ophopen. Die laatste voelen zich daar prima thuis en vermenigvuldigen zich in rap tempo. Waardoor u binnen de kortste keren een ontsteking in de kaak- of voorhoofdsholte te pakken heeft.

Hoe lang duurt een voorhoofdsholteontsteking?
Een voorhoofdsholteontsteking gaat meestal vanzelf weer over. In het algemeen zijn de klachten binnen een week verdwenen (tel hierbij niet de voorafgaande verkoudheid mee). Na tien dagen is tweederde hersteld en na vier weken iedereen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat zijn je holtes ontstoken,symptomen zijn hoofdpijn en pijn rond de ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Symptoom wat ik weet is: dat je je hoofd niet op de borst kan krijgen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt holle ruimtes ,(anders zou het hoofd mogelijk te zwaar worden )die lopen vol met snot ,vocht enz ,dat kan soms niet goed weg ,dan gaat het ontsteken de snot is dan vaak groen .de symtome zijn vervelend vol gé voel zoals met verkoudheid ,soms wat koorts ,of zelfs pijnlijk.de oplossingen .spoelen met zout water ,stomen ,en dan evt naar de dokter voor antibiotica ,maar dat is vaak niet de beste keus (slechte doorbloeding ) maar soms moet het toch !,btr schap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een p teweinig
Amadea
12 jaar geleden
Waar?
Ik weet niet precies wat het is , maar ik heb het zelf ook gehad toen ik jonger was en ik had deze symptomen ;

• pijn 'achter ' je ogen
• hoofdpijn
• gewoon bijna niet door de neus kunnen ademen

Je kan het best , als je het hebt , naar de dokter gaan en dan krijg je misschien neusspray .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uit ervaring, als je bukt en opstaat, is het net of je een baksteen in jouw achterhoofd krijgt. Dan weet je het zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een acute sinusitis/voorhoofdsholteontsteking hebben we, al naargelang de getroffen sinussen, te kampen met hoofdpijn, pijn rondom de ogen of de neus die erger wordt bij het vooroverbuigen.

Ze gaat gepaard met lichte koorts en een neusverstopping die wordt veroorzaakt door afscheidingen die, wanneer de besmetting toeneemt, geel tot groen kunnen worden.

Men neemt aan dat bij volwassenen 2,5% van de verkoudheden uitdraaien op een acute bacteriële sinusitis, bij kinderen is dat zelfs 10%.

Chronische sinusitis is vaak minder pijnlijk. Artsen vermoeden dat er bij heel wat gevallen van herhaalde keelontsteking, bronchitis of zelfs astma sprake is van een sinusitis die ervoor zorgt dat de besmette kiemen langs de keel worden geëlimineerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het net zelf gehad. Voorhoofdsholte: Pijn in voorhoofd, boven je ogen. Zeefbeenholte ontsteking, pijn tussen je ogen, bovenkant van je neus, waar neus in voorhoofd over gaat.. Bijholte ontsteking, pijn onder je ogen, naast je neus.. Bewegen, voorover buigen kan allemaal pijn gaan doen. Ook kauwen kan pijn doen.

Pijn kan ook achter je ogen zitten, of op alle plaatsen tegelijk. Soms heb je alle holtes tegelijk ontstoken, of de ene is over, en dan begint de andere. Of de linker is over en de rechter begint.
Ze zeggen vaak voorhoofdsholte ontsteking, of bijholte ontsteking, maar die 2 worden vaak door elkaar gehaald in de spreek taal. Zeefbeenholte ontsteking, die noemen ze niet vaak, maar dat gebeurt ook vaak. Je voelt zelf vaak wel waar het zit.
Het komt door een ophoping van slijm/snot, dat niet weg kan . Dat slijm/snot is een voedingsbron voor bacteriëen en zo kan een ontsteking van de hotes (sinussen) ontstaan.

Je hebt ook nog kaakholte, weet niet of die er mee te maken kan hebben.

Toegevoegd na 3 minuten:
Veel mensen denken trouwens dat de voorhoofsholte 1 holte is, maar je hebt een linker en een rechter v.h.holte.
De ander holtes lijken me logisch, links en rechts van de neus.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik las nog een tip hier op g.v.

""Een arts had geadviseerd Bisolvon in te nemen. Een beetje verbaasd reageerde ik met : maar dat is toch voor vastzittende hoest?
Ja, zei ze, maar het maakt het slijm vloeibaarder, niet alleen in je longen, maar overal - je kan dan dus beter het slijm uit je voorhoofdsholte snuiten.""