Kan je letterlijk 'dood gaan van de pijn'?

Ik vraag me al een hele lange tijd af of dit echt kan. Ik had er laatst namelijk een hele discussie over met mijn ouders. Ik vond dat men niet dood kan gaan van de pijn, maar van de oorzaak van de pijn. Mijn ouders dachten er anders over. Kan je dood gaan van de pijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.6K

Antwoorden (4)

Ja je kan er wel dood van gaan want mijn oom die had kanker en die was door de pijn ook overleden,
de doctoren zeiden dat hij de pijn niet meer kon verdragen en gaf het toen op om met zo een pijn te leven.
Maar meestal wordt 't meer figuurlijk gebruikt.

M.v.g. Bugsbunny.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dus door de oorzaak van de pijn,hij is aan kanker overleden.
Je kan niet alleen aan pijn overlijden.
Dus nee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja maar meestal heb je pijn door een ziekte of dat je bijvoorbeeld bent aangereden en daardoor lijd je wel anders ga je dood als je bijvoorbeeld van een flat afvalt maar dan ben je meestal al in een klap dood en dan lijd je niet echt. M.v.g. Bugsbunny.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, de kanker heeft hem niet dood gemaakt maar de pijn....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan inderdaad door pijn zijn overleden.
Het is vaak niet eens overduidelijk wat de precieze doodsoorzaak is. We weten allemaal dat het een keer gaat gebeuren maar ook als je niet te genezen kanker hebt kun je aan een hartinfarct of aan de gevolgen van een verkeersongeval overlijden maar ook aan minder duidelijke oorzaken. Stress, en pijn is een vorm van lichamelijke en geestelijke stress, kan zeker tot de dood leiden. Vaak zie je dan dat er 'status cardialis', dus 'hartstilstand' of iets dergelijks door de arts wordt ingevuld als verder wel duidelijk is dat het een natuurlijke doodsoorzaak is. Dit ondanks dat voor iedereen wel duidelijk is dat die hartstilstand uiteindelijk door ouderdom of een slopende ziekte veroorzaakt is, maar ook pijn en andere vormen van stress kunnen een hartstilstand veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan nog ga je dood aan de hartstilstand, niet aan de pijn. De pijn en andere vormen van stress kunnen iets in gang zetten maar dat noem je niet de doodsoorzaak. Van schrik kun je een hartstilstand krijgen maar dan zeg je niet dat de schrik de doodsoorzaak was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neen de doodsoorzaak is dan: Een hartstilstand veroorzaakt door de pijn (stress). Niet enkel en alleen een hartstilstand, de hartstilstand heeft namelijk ook een oorzaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat probeer ik nu eigenlijk duidelijk te maken? Dat hart is toch niet ineens voor zichzelf begonnen om vervolgens te besluiten ermee op te houden? Soms is ook overduidelijk dat mensen van verdriet wegkwijnen. Ook dat komt er geen 'verdriet' of zelfs geen 'depressie' als doodsoorzaak op de overlijdensverklaring te staan. Nou ja, laat ook maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zag later pas jou reactie, Theo. Inderdaad, zo kan het ook geformuleerd worden. Mijn achterliggende gedachte was dat er ook bij hoogbejaarde mensen, van wie de dokter (en wij allemaal) eigenlijk vindt dat ouderdoom de doodsoorzaak is, toch gedwongen wordt om een ziekte op te geven. En dan wordt het nogal eens 'status cardialis'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof niet zo dat een gezond persoon zomaar doodgaat van de pijn, daar kunnen best wel achterliggende oorzaken zijn die een maand later ook wel voor die hartstilstand hadden gezorgd. Ga je dood aan een operatie waar de verdoving niet werkt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bedoel ik ook te zeggen. De dood is meestal het gevolg van een complex en/of opeenvolging van factoren. Als iemand ongeneeslijke kanker heeft is dat de feitelijk oorzaak als het hele proces daar uiteindelijk toe leidt maar op het moment dat iemand daadwerkelijk overlijdt is dat aan volgelopen longen, een euthanasiemiddel, nierinsufficiëntie, fataal hart- of leverfalen en dus ook aan fatale stress. Dat dit laatste bij een zwak hart eerder gebeurt mag voor zichzelf spreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar is je antwoord op de vraag nu ja of nee? ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterker, ik denk dat dood door stress, dus ook pijn, een sterk onderschatte oorzaak is. (ik vind alleen maar 'ja' of 'nee' zo armoedig...;-)
Nee, je kunt niet doodgaan aan pijn, alleen aan de oorzaak van pijn. Je gaat niet dood als ze je een operatie geven terwijl ze zijn vergeten je te verdoven. Je gaat niet dood aan de pijn bij kanker het is alleen ondraaglijk lijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dit is inderdaad mogelijk.
Een voorbeeld bij hele ernstige gevallen is bijvoorbeeld dat je zo veel pijn hebt dat je lichaam het niet aan kan (of dat je het geestelijk niet aan kan) en dan geeft je lichaam als ware op, sommige functies worden dan wel eens uitgeschakeld en dan kan je inderdaad doodgaan.
Er zijn zo nog veel meer voorbeelden, verhalen en ook fabeltjes.

Ik hoop dat dit een nuttig antwoord voor je was ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt wel een voorbeeld geven maar dat is nog geen bewijs. Kom eens met een bewijs dat je alleen aan veel pijn kan overlijden en dan is de belangrijkste vraag nog: wat was de oorzaak van die pijn. Er zijn verhalen bekend van mensen die niet goed verdoofd waren bij een operatie, die dus alles voelden maar niet konden bewegen om duidelijk te maken dat er wat mis was: die mensen gingen niet dood!