Kan je letterlijk 'dood gaan van de pijn'?

Ik vraag me al een hele lange tijd af of dit echt kan. Ik had er laatst namelijk een hele discussie over met mijn ouders. Ik vond dat men niet dood kan gaan van de pijn, maar van de oorzaak van de pijn. Mijn ouders dachten er anders over. Kan je dood gaan van de pijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja je kan er wel dood van gaan want mijn oom die had kanker en die was door de pijn ook overleden, de doctoren zeiden dat hij de pijn niet meer kon verdragen en gaf het toen op om met zo een pijn te leven. Maar meestal wordt 't meer figuurlijk gebruikt. M.v.g. Bugsbunny.

Het is vaak niet eens overduidelijk wat de precieze doodsoorzaak is. We weten allemaal dat het een keer gaat gebeuren maar ook als je niet te genezen kanker hebt kun je aan een hartinfarct of aan de gevolgen van een verkeersongeval overlijden maar ook aan minder duidelijke oorzaken. Stress, en pijn is een vorm van lichamelijke en geestelijke stress, kan zeker tot de dood leiden. Vaak zie je dan dat er 'status cardialis', dus 'hartstilstand' of iets dergelijks door de arts wordt ingevuld als verder wel duidelijk is dat het een natuurlijke doodsoorzaak is. Dit ondanks dat voor iedereen wel duidelijk is dat die hartstilstand uiteindelijk door ouderdom of een slopende ziekte veroorzaakt is, maar ook pijn en andere vormen van stress kunnen een hartstilstand veroorzaken.

Nee, je kunt niet doodgaan aan pijn, alleen aan de oorzaak van pijn. Je gaat niet dood als ze je een operatie geven terwijl ze zijn vergeten je te verdoven. Je gaat niet dood aan de pijn bij kanker het is alleen ondraaglijk lijden.

Ja, dit is inderdaad mogelijk. Een voorbeeld bij hele ernstige gevallen is bijvoorbeeld dat je zo veel pijn hebt dat je lichaam het niet aan kan (of dat je het geestelijk niet aan kan) en dan geeft je lichaam als ware op, sommige functies worden dan wel eens uitgeschakeld en dan kan je inderdaad doodgaan. Er zijn zo nog veel meer voorbeelden, verhalen en ook fabeltjes. Ik hoop dat dit een nuttig antwoord voor je was ;)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100