Al je tanden en kiezen zijn al vanaf je geboorte aanwezig in je kaken, dit zijn er 52 in totaal. Een tijdje na je geboorte komen de eerste 20 melktanden door. Deze verlies je tijdens je jeugd, waarvoor 32 tanden in de plaats komen.

Als ze doorkomen worden ze letterlijk door je tandvlees heen gedrukt. Daarom is het een vervelend gevoel, vooral bij de eerste melktanden.

Toegevoegd na 20 seconden:
*52 tanden wel te verstaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De vorming van het gebit.
In de tweede maand van de zwangerschap begint de tandaanleg. Er ontstaan twee keer tien (onder en boven) glazuurorganen. Die organen hebben een dubbele wand en vormen een soort mal met de vorm van de latere kroon. Er groeit embryonaal bindweefsel met bloedvaten en zenuwen naar binnen. In de vierde maand ontstaat het eerste harde weefsel doordat het embryonale weefsel dentine (tandbeen) en cement vormt. Aan de randen wordt later ook glazuur aangemaakt. Na de geboorte gaat de ontwikkeling van de tanden verder en dan worden ook de wortels gevormd. Als de wortel voor ongeveer 2/3 gedeelte gevormd is, zal de tand doorbreken. Pas na de “doorbraak” ontstaat wortelvlies. De vorming van het blijvend gebit gebeurt op dezelfde manier, alleen duurt dat veel langer. Het begint namelijk al in de zesde maand van de zwangerschap, en is pas voltooid nadat de tand of kies is doorgebroken, dus een paar jaar later.