Kan dit het zogenaamde slaapverlamming zijn?

Ik heb het wel eens, dat als 's ochtends om 7 uur de wekker gaat, ik plotseling verstoort word van mijn droom, maar het lukt me niet om de wekker uit te zetten, of mijn ogen te openen.

Vaak hoor ik dan wel al alles en krijg ik al het meeste mee.
na een paar seconden kan ik me wel bewegen en lig ik in een andere positie dan dat ik dacht dat ik lag.
Dit is nogal eng :-(

Kan dit slaapverlamming zijn?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb af en toe ook hallucinaties.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Denk het wel ja.
Ik heb zelf last van slaapverlamming en ik herken dit ook.
Je wordt wakker en je wilt bewegen en dat lukt niet.
Je bent wel wakker in je hoofd maar je lichaam regeert niet.
Ik vindt het ook doodeng,en ik raak altijd een beetje in paniek.
Dat hallucineren hoort er ook bij,ik hoor en zie dan ook 'rare' dingen.
Het is niks ernstigs ofzo maar wel heel akelig en vervelend en niks aan te doen.
Ik probeer me meestal te concentreren op het bewegen van 1 lichaamsdeel(meestal mn voet)en als ik geluk heb wordt ik dan wakker voor ik terugval(in slaap)
Misschien een tip voor je.
Ik ben zelf altijd bang dan weer in slaap te vallen,heel raar eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,dat is wel bizar die klok,maar ja het is niet echt moet je maar denken.
Ik zie ook altijd heel vreemde dingen daarom is het ook zo eng.
Ik hoor dan ook vaak stemmen en zie gedaantes.
Ik heb wel eens aan mn ouders gevraagd wie er in mn kamer stonden s'nachts,niemand zeiden ze toen,ik was toen nog heel jong en toen had ik er al last van. Ik wordt ook vaak heel benauwd wakker,misschien heb jij dat ook?
Cryofiel
11 jaar geleden
Yep, dit zijn kenmerkende gevallen van een echte overduidelijke slaapverlamming. De meeste mensen die een vorm van slaapverlamming hebben, ondervinden deze symptomen in veel mindere mate.

Andere antwoorden (1)

Ja, hoor, dat is slaapverlamming. Om te voorkomen dat je gaat slaapwandelen, wordt in je REM-slaap, dus tijdens je dromen, de verbinding tussen je hersenen en je willekeurige spieren 'verbroken'. Mensen bij wie dat niet goed gebeurt, gaan slaapwandelen. Mensen bij wie het iets te lang doorgaat, hebben last van slaapverlamming.
Tijdens de korte periode van een slaapverlamming kunnen mensen last krijgen van hypnopompische hallucinaties. Niks om je zorgen over te maken. Maar ze zijn waarschijnlijk (mede) oorzaak van de verhalen van mensen die denken dat ze ontvoerd zijn door aliens, omdat die hallucinaties vaak gepaard gaan met het gevoel dat er iemand in de kamer is. En natuurlijk ook omdat slaapverlamming een angstige ervaring is.
Er zijn ook mensen die last hebben van slaapverlamming vóór het inslapen. Eventuele hallucinaties die daarbij kunnen optreden noem je hypnagogische hallucinaties.
Misschien heb jij last van slaapverlamming omdat je net lekker ligt te dromen als de wekker gaat. Het kan misschien helpen om de wekker iets later of vroeger te laten aflopen, of om iets later of vroeger te gaan slapen.
Het is belangrijk om te weten dat noch de slaapverlamming, noch de eventueel daarbij optredende hallucinaties, reden zijn tot zorg.