Als ik zing krijg ik slijm op mijn keel en klink ik schor. Hoe komt dat en wat kan ik er tegen doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Voordat je gaat zingen moet je je stembanden eerst los maken. Het zijn namelijk kleine spiertjes en daar kan slijm op zitten.

Je moet het slijm er als het ware eraf trillen. Een van de technieken is om vanuit je strottenhoofd een trillend/brommend geluid te maken. Wat je als kind vroeger ook wel eens deed. Zo tril je het slijm eraf en maak je je stembanden los.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Gewoon doorslikken !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als het los zou komen had ik het wel gewoon uitgespugt.
Ik weet niet hoe het komt maar je hoeft er toch niks aan te doen? Dat is jouw stem, zo klink jij, of ben je één van die apen die anderen hun stem wil imiteren misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft niks met immiteren te maken,
Maar door dat slijm trillen mijn stembanden niet goed.
Als ik hoger dan een e4 wil zingen (wat ik eind vorig jaar makkelijk kon) krijg ik ineens meer geen geluid uit mijn keel.
En iets zingen met vibrato kan ik ook nie meer.
honing, honingdrop, toonladders hummen zonder forceren, zing de tonen zo hoog en laag als je kan zonder dat je het forceert... als je het net niet halt stoppen en de andere kant weer op... honing smeert de stembanden.