Waarom bestaan er zo veel verschillende soorten hechtdraden? (zie uitleg)

Hechtdraden voor het hechten van wonden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Omdat er ook op dat gebied steeds weer nieuwe uitvindingen / innovaties worden gedaan. En niet elke wond vraagt om het zelfde type hechting. Soms is een oplosbare hechting handiger (inwendig bijvoorbeeld), soms gewoon een draad, en tegenwoordig worden zelfs veel wonden niet meer gehecht maar gelijmd. Voor wonden waar meer spanning op staat zijn ook weer andere technieken en materialen nodig dan voor wonden die verder weinig te lijden hebben, en de littekenvorming kan verschillen.

Wat er gebruikt wordt, is dus afhankelijk van het type wond en de voorkeur van de arts. (Zoals je ook breisters hebt die liever met katoen werken en andere liever met wol, los van het type werkstuk). Ook de kosten kunnen soms een rol spelen.

Omdat aak de oude materialen / methodes ook nog prima voldoen, verdwijnen die niet meteen als er iets nieuws komt. Is een materiaal echt achterhaald, dan zal het vanzelf minder tot helemaal niet meer gebruikt worden. Zo kan ik me zelf niet herinneren ooit iemand te hebben ontmoet die nog hechtingen had van schapen- of kattendarm . Daar zijn tegenwoordig ongetwijfeld betere en goedkopere (kunststof)alternatieven voor.

Toegevoegd na 1 minuut:
En waarom ZO veel soorten die min of meer hetzelfde doen ; dat kun je uiteraard vergelijken met waarom er zo veel soorten pindakaas zijn, of zo veel soorten pleisters, of zoveel merken paracetamol, of tientallen soorten plakband. Het zijn commerciële artikelen waarvan vele, vele fabrikanten aak hun eigen versie maken, om daarmee vervolgens hun eigen stukje markt te veroveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het vooral afhangt van de plaats van hechten. Ik ben zelf verloskundige dus op mijn vlak: voor inwendig hechten gebruik je draad dat na plm. 6 weken oplost, voor de huid draad welke na plm. een week oplost of je gebruikt draad welke pas na 6 weken oplost en die je dan na 5 dagen verwijdert. Dat laatste is dan, zoals eerder gezegd, persoonlijk. Ik vind het verwijderen van hechtingen voor veel vrouwen toch weer een belasting en gebruik dus altijd snel oplosbaar materiaal voor de huid. De buikhuid na een keizersnee wordt vaak met nietjes gesloten, soms onderhuids (hoeven er ook geen nietjes uit). Over het algemeen aardig te weten is dat hechtdraad erg duur is, voor een doosje met (ik schat) 20 stuks betaal je zo 350 euro!