Ik hoor als ik in een stille omgeving ben vreemd geluid in mijn rechteroor, het geluid lijkt op een belletje. Weet iemand wat dit is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat kan tinnitus zijn. Een blijvende gehoorschade. Het moet er altijd zijn, maar valt pas op als er geen bijgeluiden zijn. Zolang het bij dat belletje blijft valt er mee te leven.

Ik kan het je uit de eerste hand vertellen (of eigenlijk uit het eerste oor). Ik hoor soms lichtjes het geluid zoals van zgn. “Angel Chimes”: http://image0-rubylane.s3.amazonaws.com/shops/856424/1392.4L.jpg?36 Dat is voor mij niet zo hinderlijk, mede doordat het er maar een enkele keer is. En het doet terugdenken aan vrede en zo! (Om van vreten met kerst maar niet te spreken.) Maar meestal hoor ik de meer klassieke vorm van een onafgebroken hoge pieptoon. Die gaat in feite nooit weg. Afhankelijk van de sterkte daarvan kan ik het vaak negeren, maar soms is het echt mega irritant en voor hetzelfde geld word het nog wat sterker en word je er echt knettergek van. Ik raad iedereen aan gehoorschade te voorkomen. Het is zó gebeurd. Daarvoor mag je gerust een beetje fanatiek met gehoorbescherming omgaan. Toegevoegd na 13 minuten: En zulke geluiden (die niet vanuit de lucht het oor binnenkomen, maar in het gehoor zelf "ontstaan", en ze komen in allerlei soorten voor) vallen onder het begrip 'tinnitus'. Oudere TV's konden er ook last van hebben: die wekten als bijproduct soms een hinderlijke zeer hoge piep op, die dus in de TV zelf opgewekt werd, en geen deel uitmaakte van het opgevangen geluid van de uitzending. Maar: eenmaal opgewekt, ging dát dus wél als écht geluid naar het oor. Je kon het dus ook dempen met oordoppen of gehoorbeschermers. En dat dempen is met tinnitusgeluiden onmogelijk, sterker nog, met oordoppen in wordt al het andere echte geluid zo gedempt, dat het tinnitus-gepiep nog veel sterker opvalt!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100