Is de verbetering bij oog laseren definitief of gaat het toch weer achteruit?

Bij een reclame voor oog laseren die momenteel loopt wordt als argument vóór het laseren genoemd dat je maar 1x een bedrag uitgeeft, terwijl brillen en lenzen elke keer opnieuw geld kosten.

Ik vraag me daarbij het volgende af:
Ik heb elke 2 jaar een nieuwe bril nodig ongeveer, dan is mijn oog steeds weer een kwart slechter o.i.d. Dit is volgens mij gebruikelijk: naar mate je ouder wordt gaan je ogen steeds verder achteruit.

Stel je bent 30 jaar, en je hebt -2. Na 5 jaar zou je zonder ooglaseren dan misschien -3 hebben.
Maar stel nu dat je wel je ogen laat laseren. Heb je dan op je 35e toch weer -1, of heb je dan nog steeds 0?
Oftewel, hoe definitief is oog laseren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.6K

Het beste antwoord

Is het effect van een ooglaserbehandeling blijvend of verminderd het zicht weer in de loop der jaren?
Het behaalde resultaat na het ooglaseren is blijvend. Het doel van een ooglaserbehandeling is niet voor niets het definitief overbodig maken van bril en contactlenzen. Een absolute garantie kan helaas niet gegeven worden. Het is en blijft een medische behandeling. In sommige gevallen kan het zijn dat vlak na de behandeling het resultaat enigszins terugloopt.
Een herbehandeling biedt, indien mogelijk, uitkomst. Daarnaast verminderd het scherpstelvermogen van de ogen in de loop der jaren. Vanaf het 45e levensjaar hebben veel mensen hierdoor een leesbril nodig. Een ooglaserbehandeling kan dit niet voorkomen.
Kortom;  het directe resultaat van een ooglaserbehandeling is in principe blijvend. Ouderdom en natuurlijke slijtage kunnen uiteindelijk wel uw zicht verminderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord.
Ter verduidelijking: Laten we uitgaan van dit voorbeeld van iemand van 30 jaar, die de afgelopen jaren elk jaar ene klein beetje achteruit is gegaan wat betreft zicht.
Kan deze persoon ervan uitgaan dat dezelfde mate van achteruitgang zal blijven bestaan, en er dus na het ooglaseren na 1 a 2 jaar weer een bril nodig zal zijn?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ikzelf had links -8 en rechts -7 in 2006 en was toen 39 jaar oud. Na het laseren had ik voor beide ogen nul. Vandaag opnieuw laten meten en links is nu -1,5 en rechts -1. Ik denk dat een bril tijdens het autorijden noodzakelijk is. Voor de rest zoals in huis gaat alles prima. Tv kijken wordt wat lastiger waardoor ik de ondertiteling niet snel genoeg meer kan lezen en dus soms wat tekst mis. Laseren was de beste investering van mijn leven. Helaas na 12 a 13 jaar toch weer minder zicht. Met lezen is het soms ook moeilijk, maar ja op productverpakkingen en bijsluiters is het tegenwoordig wel erg klein. Of ligt dat aan mij.