mijn ontlasting duidt op veel onverteerd voedsel: hoe kan ik dit verhelpen?

Mijn stoelgang is brijerig en bevat voedselresten. Dit komt door een slechte vertering in de dunne darm, waarvoor ik nu vitamines moet nemen om het tekort aan te vullen. Maar ik wil ook graag dat mijn dunne darm het voedsel beter gaat verteren.
Wat doe ik al?
Molkosan drinken elke ochtend (met water natuurlijk) op nuchtere maag
Waterkefir drinken
Ik eet (bijna) geen zuivel alleen soms yoghurt en ghee
Ik eet geen brood en nauwelijks koolhydraten behalve dan havermout.
Ik eten allerlei zaden
Ik drink veel thee, vooral gemberthee achtige dingen (met kaneel, kurkuma enz) omdat ik fruitthee en groene thee niet lust
ik drink heel weinig koffie
Ik eet geen suiker, bak wel bananenbrood met havermout en appels en noten en besjes En heel soms zwarte chocolade, maar dat vind ik zo lekker dat ik dat zo weinig mogelijk in huis haal (ik kan er niet afblijven :-)).

Ik eet dus vooral groenten, soms ook wel een stukje tofu/seitan of vis. En onder de middag soep zonder brood (verse soep).
Dus op zich wel gezond eetpatroon denk ik. Maar wat helpt het als mijn darm dat eten niet verteert?
Is er iets wat ik kan doen om dit verteren te bevorderen? Goed knauwen weet ik al, maar daar heb ik een probleem: ik heb te weinig kiezen momenteel. Ga dit wel verhelpen maar nu onmiddellijk gaat dat niet. Nu kauw ik zo goed al mogelijk met de kiezen die ik nog heb.
zaden= chiazaad, vlozaad.... En ik eet ook best wat noten allerhande

15.4K
tinus1969
4 jaar geleden
1. Welke arts of specialist behandelt je hiervoor. 2. Ik zie een lijstje met voedinsgmiddelen (zoals Kurkuma) waarvan ik me afvraag of ze niet juist je darmen prikkelen: https://www.gezondheidsplein.nl/dossiers/kurkuma-van-thee-tot-capsules-gebruik-en-gezondheid/kurkuma-en-curcumine-bijwerkingen-en-praktische-nadelen/item121723 Ook groente en molkosan hebben niet altijd een posutief imago in dit opzicht, lees bv eens wat over FODMAPS. Als serieuze ziektes (bv Crohn) door een arts uitgesloten zijn, zou ik eens met een arts gaan praten of een eliminatie dieet zin heeft. https://nl.wikipedia.org/wiki/Eliminatiedieet
Inekez1
4 jaar geleden
Je eet en drinkt op zich niets dat niet gezond is. Maar dat wil niet zeggen dat je in z'n geheel een gezond voedingspatroon hebt. Je lichaam heeft juist de diverse voedingsmiddelen nodig om goed te functioneren. Wat is de reden dat je bijna geen koolhydraten eet? En geen zuivel/vlees? Je hebt suikers, vetten en eiwitten ook nodig om de groenten en zaden te kunnen verteren. Ik krijg het gevoel dat je te eenzijdig eet in een poging TE gezond te doen. Dat werkt op den duur averechts als de balans doorschiet naar de verkeerde kant. Overleg met een diëtist is wellicht een goed idee. Zelf kijken of de situatie verbetert als je uit ALLE vakken van de schijf van vijf eet kan je misschien ook op weg helpen. https://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf/wat-staat-er-in-de-vakken-van-de-schijf-van-vijf.aspx
Inekez1
4 jaar geleden
Als kauwen een probleem is, gebruik dan een keukenmaxine of elektrische hakker (kun je op de staafmixer zetten) om je voeding al in kleine stukjes te maken voor je het in je mond stopt. Zaden kun je soms ook pletten in een vijzel. Of laat ze van te voren weken zodat ze zachter zijn en sneller kunnen worden verteerd.
liveisgreat
4 jaar geleden
inekez dat ik geen koolhydraten eet is simpel omdat ik dan last van mijn darmen krijg. een stukje zuurdesembrood wil nog wel eens lukken maar van al de rest blaas ik op.
Ik eet nu ook speciaal weinig koolhydraten en suikers omdat ik in maart sowieso elk jaar een vastenperiode inlas. normaal ook digitaal vasten, maar nu met die semi lock down hier in Belgie is dit nog de enige manier om contact te hebben met bepaalde mensen dus dat lukt nu even niet :-).
Ik eet ook vetten hoor, kokosvet en olijfolie en dus ghee. Het is geen afslankingsdieet, gewoon even wat minderen. Al val ik er wel altijd een paar kilootjes door af.
Mijn zorg is vooral dat ik dingen wil eten die de dunne darm goed doen.
Tinus, aha interessant... ik zal eens kijken of ik idd niet teveel kurkuma eet. ik neem één capsule per dag en drink dus kurkuma in thee ook. Molkosan is een kuur, die is bijna gedaan, dan stop ik ermee (en drink weer alleen water s ochtends) het zou het bloed ontzuren volgens mijn osteopaat...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als ik last heb van de spijsvertering helpt vet eten of cola, dit is niet gezond en raad ik niet aan als je altijd last hiervan hebt, maar als je na een avondje vette friet met cola nisteeds last hebt van harde uitwerpselen dan heb je in iedergeval lekker gegeten

Antwoorden (2)

Als serieuze ziektes (bv Crohn) door een arts uitgesloten zijn, zou ik eens met een arts gaan praten of een eliminatie dieet zin heeft.
4 jaar geleden
liveisgreat
4 jaar geleden
ik heb al alle voedingsaanwijzingen van mijn arts gevolgd, vandaar geen brood en geen suiker en geen zuivel... We werken ook aan mijn darmflora, niet door extra probiotica omdat ze daar tegen is, maar door voedsel.
Ik ben getest op alle soorten dingen en er springt niks uit.
tinus1969
4 jaar geleden
Wat voor arts is dat?
liveisgreat
4 jaar geleden
een gewone, die open staat voor natuurlijke remedies en ook altijd kijkt naar je gemoedstoestand, voedingspatroon enz. .
tinus1969
4 jaar geleden
Het is dus geen internist of MLD arts? Is er bv wel eens een endoscopie gedaan?
tinus1969
4 jaar geleden
@liveisgreat, jes chrifjt ook:
"ik geen koolhydraten eet is simpel omdat ik dan last van mijn darmen krijg. een stukje zuurdesembrood wil nog wel eens lukken maar van al de rest blaas ik op"
Geldt dat echt voor alle koolhydraten? of geldt dat vooral voor brood? Hoe reageer je op aardappels en rijst?
Waarom ben je met dit dieet begonnen? Ik krijg de indruk dat je dingen doet die het probleem niet verhelpen maar erger maken.
Erna55
4 jaar geleden
In je vorige vraag volgde je advies van een osteopaat. Een osteopaat is geen medicus... en je bloed hoeft niet ontzuurd te worden.
Nu klopt het dat in het bloed de pH tussen de 7,35 en 7,45 moet liggen en dat zuurder of basischer gevaarlijk is. De reden is dat de werking van diverse enzymen sterk beïnvloed wordt door de pH. Hetzelfde geldt voor de hemoglobine die het transport van zuurstof en kooldioxide in het bloed verzorgt. Maar in een gezonde persoon blijft de pH van het bloed stabiel. Daar zorgen de nieren en de longen voor. Het bloed bevat ook stoffen, zogenaamde buffers, met name bicarbonaat, die helpen om de pH stabiel te houden. Al het genuttigde voedsel en drinken komt in de maag. De maagwand is in staat grote hoeveelheden zuur te produceren om voedsel af te breken en micro-organismen te doden. In de twaalfvingerige darm wordt de zure maaginhoud geneutraliseerd met natriumwaterstofcarbonaat (NaHCO3, ook bekend als dubbelkoolzure soda of natriumbicarbonaat), dat in grote hoe
Genoeg drinkwn en een afspraak maken met een diëtist