Kan thinner (oplosmiddel) in water terecht komen dat daar in de buurt staat?

In onze keuken is de laatste dagen de keuken gerenoveerd. Door de klussers werd er met thinner gewerkt. Dit oplosmiddel blijkt verboden te zijn om binnenshuis mee te werken. Terwijl er met thinner werd gewerkt stond onze fluitketel met het klepje/dekseltje omhoog nog op het fornuis met water erin. Ik heb een kop thee gezet van dat water en hier van gedronken. Sindsdien heb ik al 2 dagen keel/slokdarmklachten. Mijn vraag is nu of de thinnerdampen die in de ruimte hingen in het water kunnen gaan zitten? En zo ja, hoe schadelijk is dit voor de gezondheid?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.8K
Pieterke
4 jaar geleden
Kortdurende blootstelling kan leiden tot klachten zoals hoofdpijn en misselijkheid en duizeligheid maar ik lees nergens dat het drinken van een kopje thee o.d dat gemaakt is met water dat in de nabijheid heeft gestaan tot klachten kan leiden. Mijn vader gebruikte het vroeger ook weleens binnenshuis toen dat nog mocht en ik zelf heb het vroeger ook wel binnenshuis gebruikt en wij zullen in de nabijheid van thinner vast wel eens iets gedronken hebben maar hebben daar nooit klachten van ondervonden. Ik denk dat het gewoon toeval is dat je die klachten hebt gekregen bij het gebruik van thinner.https://nl.wikipedia.org/wiki/Organisch_psychosyndroom

Antwoorden (1)

Nee, de thinner kan niet in het water gaan zitten.

Korte blootstelling aan een hoge concentratie thinner kan bij inademen leiden tot een soort van dronkemansgevoel. De symptomen zijn misselijkheid, hoofdpijn, duizeligheid en hartkloppingen. Deze klachten verdwijnen echter zodra er geen blootstelling meer is.

De keel- en slokdarmklachten zullen een andere oorzaak hebben.
Zoals Inekez1 terecht opmerkt: als je tijdens de renovatie kleine stofdeeltjes (van slijpwerk in tegels, wanden of vloeren en van het mixen van droge mortel of tegellijm) inademt, kan dat wel leiden tot klachten in je keel en slokdarm als je daar gevoelig voor bent.
SimonV
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
+
Bij het renoveren van een keuken komt over het algemeen nogal wat stof vrij. Als je die kleine stofdeeltjes (van slijpwerk in tegels, wanden of vloeren en van het mixen van droge mortel of tegellijm) inademt, kan dat wel leiden tot klachten in je keel en slokdarm als je daar gevoelig voor bent. Verder is het de afgelopen week nogal onstuimig weer geweest, dus je kunt ook gewoon wat kou hebben gevat. Tijdens het klussen in de keuken kun je ook de waterkoker, koffiezetter en etenswaar tijdelijk in of bij de badkamer zetten. Dan blijft je eten en drinken wat meer stofvrij.