kan je een ziekenhuis nog aansprakelijk stellen 7 jaar na dato?

in oktober 2006 was ik in het ziekenhuis na val van een trap, heb toen mijn kniebanden gescheurd en me schouder gebroken, voor het onderzoek moest ik op een bed wat eigenlijk te hoog was..geen probleem blabla niet zeuren..opstapje gebruikt..toen ik eraf moest ging het mis me knie was nog steeds niet goed natuurlijk en ik viel voorover, terwijl de verpleger eigenlijk mij moest vasthouden want die stond naast me om te helpen.met scheenbeen op punt van het opstapje gekomen en nu jaren later nog steeds last van mijn scheenbeen, er staat een enorme bult op,gevuld met vocht met warm weer word het erger en lijkt het bijna een halve tennisbal.het doet dan ook behoorlijk zeer,volgens de dokter en dermatoloog komt het door weefselbeschadiging en kan er niks aan gedaan worden

ik heb toendertijd niets ondernomen omdat het nogal een traumatische gebeurtenis was maar vraag me af of ik er nu nog iets op kan verhalen want het is dus blijvend letsel door schuld vh ziekenhuis

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lijkt me dat je, als het al zou kunnen, een heel lastige zaak heb. Iedereen kan ergens vallen, en dat kan ook in een ziekenhuis. Je zegt de verpleger stond niet voor je klaar. Maar waarom wachtte je niet even op de verpleger dan? Hij was vast ook ergens mee bezig. Hij zal heus niet hebben geroepen, ' ga maar, ik ga expres aan de andere kant staan zodat ik je niet kan opvangen' . Verder heel veel sterkte met je knie natuurlijk gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is zo dat de verpleger naast me stond om te helpen...maar dus me totaal niet ondersteunde/opving.
en mijn vriendin hield toen mijn arm vast zodat hij niet zo bewegen ivm die schouder.
en toen ik op de grond lag was het zelfs zo dat die verpleger boos werd dat ik niet snel genoeg overeind kwam...ja logisch he met gebroken schouder en gescheurde kniebanden..en naderhand ook nog een schouderklop gaf op me gebroken schouder.in mijn ogen dus een extreem slechte verpleger die totaal niet bezig was met mij als persoon.

Antwoorden (3)

Nee. Als er al een verjaringstermijn op zit is deze niet zo lang. Kijk eens naar misdrijven en die verjaringstijd. Daar redt je het niet bij. Ws is er niets gedocumenteerd over de aanleiding van je ongeval en hoe het kwam. Het is onmogelijk om met harde bewijzen te komen dat het daardoor kwam. En daarbij, het is te lang geleden.
Wil je 100% zekerheid, leg het dan voor bij het juridisch loket. Daar kun je gratis advies vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de vraag. Voor het medisch tuchtrecht geldt een verjaringstermijn van 10 jaar. Wat dat betreft zou je dus nog een klacht in kunnen dienen. Mij lijkt (maar let wel, ik ben een leek op dit gebied) echter dat dit geen tuchtrechtelijke zaak is, omdat er geen sprake is van een medische fout. Het zou eerder gaan om nalatigheid of iets in die richting, en dan heb je het over een civielrechtelijke letselschadezaak. Daar geldt echter een verjaringstermijn van 5 jaar, maar dan vijf jaar nadat de schade bekend is geworden. Dus als je direct al klachten had na dit incident, is de zaak verjaard. Als je pas veel later klachten hebt gekregen die wél duidelijk toe te schrijven zijn aan dit letsel, dan heb je mogelijk nog een zaak.

De vraag is alleen of er echt sprake is van schuld, of dat aantoonbaar is, en of de geleden schade ook aantoonbaar is. Zonder daarmee iets af te willen doen aan je klachten trouwens, want ik begrijp best dat dit een ontzettend lastig probleem is. Maar een rechter zal één en ander ook aangetoond willen zien, en dan moet er dus sprake zijn van objectief vast te stellen geleden schade. Dat kan soms lastig aan te tonen zijn, zelfs als je wél aantoonbare klachten hebt.

Misschien kun je beter een klacht indienen bij het ziekenhuis, en een gesprek aanvragen? Ik weet niet wat je precies wilt bereiken, maar ik vrees dat je in de rechtzaak niet veel kans meer maakt (o.a. vanwege de verjaringstermijn) en met zo'n melding en gesprek kan in een ziekenhuis in elk geval ervoor gezorgd worden dat men leert van eerdere fouten, dus dat het personeel attent wordt gemaakt op dit soort potentieel gevaarlijke situaties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelfs al zou het pas geleden zijn maak je geen kans,heb zelf door nalatigheid van ziekenhuispersoneel trombose en 2x dubbele longembolieen gehad en wou de aansprakelijke aanklagen,had genoeg bewijs maar ziekenhuis verdraait alles.
Nu weer iets soortgelijks meegemaakt maar probeer het niet eens meer,kost je alleen maar tijd en een hoop emoties.