In slaap vallen lukt niet. Wie heeft tips?

Ik ben moe, maar soms lukt het niet om in slaap te vallen. Helemaal vervelend als je vroeg op moet. Wat kan je doen om toch die acht uur te pakken?

1.7K
tinus1969
3 jaar geleden
Je hoeft niet per se 8 uur te slapen. Het is bovendien normaal dat het 20-30 minuten kan duren om in slaap te vallen. Zorg voor goede slaaphygiene, een rustige slaapkamer, geen TV of telefoon in bed, etc.
Zie bv https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/slaapproblemen-en-slaapmiddelen#volledige-tekst-voorlichting-en-advies
https://www.asz.nl/specialismen/slaapwaakcentrum/Slaaphygiene/
en

Antwoorden (6)

Geen televisie aanzetten terwijl je in bed ligt of op je telefoon zitten. Geen alcohol nuttigen.
Lekkere warme douche nemen voor je wilt gaan slapen. Zet wat kalmerende geluiden aan. Bijvoorbeeld regengeluiden helpen of zacht mediterende muziek.

Als het echt teveel wordt kun je beter ook je huisarts raadplegen.
3 jaar geleden
lezen, koop een E-reader en lees tot je in slaap valt. werkt bij mij ook. gaat vanzelf uit.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hou een vast ritme aan (dus steeds op zelfde tijdstip gaan slapen en wakker worden), wijk daar ook.in het weekend niet te veel vanaf. Ga een rondje wandelen voordat je haat slapen of idd een warme douche.
3 jaar geleden
Probeer eens om van 100 naar nul te tellen....
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
voldoende bewegen op een dag helpt zodat je meer vermoeid raakt s'avonds.

Niet teveel caffeine nemen. evt thee drinken i.p.v. koffie. Wat teveel caffeine is verschilt per persoon.
De een breekt caffeine langzamer af dan de ander waardoor de een er langer van onder invloed kan zijn.
In thee zit een aminozuur ''Theanine'' die een ontspannende werking heeft.

niet teveel alcohol nuttigen. Dit kan de GABA balans in de hersenen verstoren. GABA is een neurotransmitter of signaalstof die je rustig en slaperig maakt. De productie hiervan wordt bij het drinken van alcohol juist gestimuleerd, En bij het teveel drinken kan de productie er van afhankelijk worden van alcohol.

Een vast slaapritme aanhouden kan helpen. Zelfde tijden er in en uit gaan.

Niet op bed liggen kijkend naar een tablet of telefoon.
Als de verleiding te groot is, Zet dan in ieder geval een ''blue light filter'' aan. deze filtert blauw licht. Wetenschappers hebben geconcludeerd dat blauw licht slecht is voor de nachtrust omdat dit de melatonineproductie zou remmen.

Melatonine is een hormoon dat dus helpt bij het slapen. Dit is ook in voeding te vinden zoals een banaan, En het is te kopen als supplement.

Ook zijn er kruiden als Valeriaan of Citroenmelisse die je in pilvorm kunt kopen. Deze werken meestal na een uur ergens in.
Ook zou het aminozuur Tryptofaan nog kunnen helpen bij het slapen.
Deze komt van nature voor in voeding als bijvoorbeeld kalkoen, Maar is ook te verkrijgen als supplement.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Veel tips al gelezen.
Ik mis nog het drinken van bepaalde thee. Deze thee heet heel terecht Slaap Lekker / Pickwick en van veel personen hoor ik dat het echt werkt. De moeite van het proberen waard dus. Het is bij meerdere supermarkten te koop.

**Een blend van valeriaan, kamille en lavendel die de nachtrust ondersteunt. Slaap lekker is een 100% natuurlijke en cafeïne vrije blend.
De Slaap Lekker thee van Pickwick bestaat voor 59% uit kamille, 25% uit valeriaan en er zit 5% lavendel in.** https://www.pickwick.nl/thee/herbal/slaap-lekker/

Per 20 zakjes te koop voor €2,15 bij AH.

Deze kruidenmelange van valeriaan, kamille en lavendel ondersteunt een goede nachtrust. Valeriaan is een kruid dat helpt bij een goede nachtrust.

Theesoort: kruidenthee
Rustgevende melange van valeriaan, kamille en lavendel
Cafeïnevrij (AH)