Kan je 1 dag na besmetting met Corona al klachten krijgen?

Ik heb gisteren eind van de dag contact gehad met iemand die Corona had.
Vandaag werd ik wakker met verhoging en keelpijn. Kan ik door hem besmet zijn of is dit al eerder gebeurt?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Ja, dat is uit eigen ervaring goed mogelijk.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Wie zegt me dat jouw besmetting niet eerder was dan dat jij dacht dat je besmet was? Dus zeg dat jij op woensdag COVID-klachten kreeg.
Je gaat na dat je op dinsdag op een plek was waar een of meerdere mensen achteraf corona bleken te hebben.
Je neemt dus aan dat je op dinsdag corona kreeg en op woensdag al klachten ervoer.
Maar er is dan toch altijd de kans dat je de woensdag/donderdag/vrijdag ervoor al besmet was?!
Nee, dat kan niet maar zal door óf door eerdere besmetting óf door andere oorzaak zijn gekomen (bijvoorbeeld dat jij griep of keelontsteking hebt in plaats van Covid-19).

De periode tussen het moment dat je besmet raakt met het Coronavirus en dat je klachten krijgt heet incubatietijd. De incubatietijd van Covid-19 ligt tussen de 2 en 14 dagen. Als je besmet raakt duurt het 4 tot 6 dagen voordat je klachten krijgt.

Het is niet mogelijk dat het korter dan 2 dagen duurt voordat de eerste symptomen optreden. Wel kan het pas na maximaal 2 weken gebeuren.
Amadea