Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat kan ik doen als ik mijn arm niet kan strekken wegens spierpijn in bicep?

Ik heb dus donderdag gesport met een nieuw schema. En hier zaten ook (assisted) chin-ups bij. Ik denk dat het daarvan komt.
Gisteren (zaterdag) had ik nog erge spierpijn en kon ik beide armen niet goed strekken, het is nu zondag en de linkerarm is op zich wel weer goed, maar ik kan mijn rechterarm nog steeds niet strekken!

De pijn zit aan de binnenkant van mijn elleboog, dat punt waar de bicep en die andere spier van je onderarm een aanhechting hebben.
Het is vooral die bicep. Als ik mijn arm gebogen houd is er niks aan de hand, maar zodra ik mijn arm voorbij de 90 graden wil strekken, voelt het erg pijnlijk. Volledig strekken wil ook niet..

Moet ik gewoon langer rust houden? Zal masseren of ijs gebruiken helpen? Of is het toch een soort blessure?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik kan onderhand mijn arm wel weer strekken, maar nog niks zwaars tillen met die arm. Ik heb zondag t/m dinsdag met een mitella gelopen, vooral om mijzelf te forceren rustig aan te doen.
Bedankt iedereen voor de tips. Nog even rust nemen, en dan kan ik binnenkort weer gaan sporten (met wel een aanpassing voor die oefening, want dat was dus te veel)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er zijn helaas maar weinig dingen die je kunt doen om een 'gewone' spierpijn te bekorten. Wél dingen die de pijn kunnen verlichten, zoals rustig bewegen, warmte en soms massage. Daarbij kun je - als het heel extreem is - natuurlijk altijd paracetamol of een andere pijnstiller nemen. Ik zou eerder warmte gebruiken dan koude trouwens: tenzij er sprake is van een ontsteking is dat beter voor je spieren. Je kunt eventueel wél proberen om afwisselend koude en warmte toe te passen om zo de doorbloeding te verbeteren. Maar allerlei onderzoeken laten zien dat al die maatregelen - en andere - erg weinig effect hebben op de uiteindelijke duur van de spierpijn. Je vraagt je af of dit wel gewone spierpijn IS, begrijp ik. In z'n algemeenheid wordt bij spierpijn na inspanning het advies gegeven dat als na twee dagen de pijn nog niets minder is of juist erger wordt, het verstandig is om je huisarts te consulteren. Jij zit nu op de derde dag, dus als de pijn rechts nog helemaal niets verminderd is, zou dat kunnen duiden op een beschadiging van de spier. Persoonlijk vind ik ook wel dat als je al direct voorbij de 90 graden erge pijn hebt, het zeker een forse vorm van spierpijn is. Meestal gaat spierpijn binnen vier tot zeven dagen wel over, je zou dus nog even af kunnen wachten of het in de loop van de week minder wordt. Doet het dat niet of is de pijn te erg, dan zou ik toch de huisarts contacteren. Of misschien heb je contact met een sportfysiotherapeut die je hierin kan adviseren? Dat lijkt me ook een goede optie dan. Kijk je verder naar je trainingsschema? Hoewel spierpijn op zich geen kwaad kan, is erge en aanhoudende spierpijn naar mijn mening toch wel een teken dat je jezelf te zwaar hebt belast. Misschien moet je wat langzamer opbouwen, of de oefening aanpassen. Het is in elk geval verstandig om een spiergroep die nog erg pijnlijk is van de vorige training, nog even te ontzien tot het echt hersteld is.

je zou in een warm bad kunnen gaan liggen daarna even proberen om te strekken iedere dag een stukje verder.

Doordat je je arm een beetje hebt overbelast maakt je lichaam veel merkzuur aan (spierpijn) om je te laten merken dat je "te ver bent gegaan". Het best kun je je arm ondersteunen met een rekverband en het rust geven. Daarna kun je langzaam opzoeken tot waar het pijn doet en dat trainen. Zeker niet overbelasten

gelet op de plaats die je beschrijft is het waarschijnlijk inderdaad de pees van de biceps op de plaat waar hij aan het spaakbeen vastzit. Niet voorbij de 90 graden kunnen komen wijst op een forse overbelasting. Je hebt het waarschijnlijk te bont gemaakt met trainen. Ook kan het zijn dat er een klein scheurtje nabij de aanhechting is ontstaan. Wees voorzichtig met je nieuwe trainingen straks want als je er een peesontsteking krijgt is die moeilijk te behandelen op die plek. Voor nu geldt: Doe een plastic zakje met smeltende ijsklontjes in je elleboogholte en doe daarbij als je je handpalm naar boven alsof je je hand ophoudt. Dan ligt de bicepspees het meest aan de oppervlakte. Voor de rest, wel heel rustig strekken en buigen, zonder gewichten. Voldoende rek van de biceps(spier) zelf doet de kracht op de pijnlijke pees afnemen. De biceps trek je, door te gaan staan en je armen langs je lichaam te laten hangen. Draai nu je onderarm zodat je handpalm naar achteren wijst. Dat doe je door al staand je duim naar achteren te laten wijzen. Met je rechterarm draai je je duim tegen de klok in en als het links is met de klok mee. Blijf recht op staan terwijl je duimen dus naar achteren wijzen en beweeg nu je gesterkte arm naar achteren toe, alsof je iets wilt aanraken wat achter je is. Op die manier breng je je biceps heft meeste op rek. Doe dit niet dwars door erge pijn heen. Je mag hem gerust voelen rekken, maar veel pijn mag het niet doen. Als de pijn te erg is, volsta dan met rustig buigen en strekken, onbelast! Daarna dus rekken, als het gaat, zoals omschreven hierboven, en vooral rustig aan met trainen de volgende keer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100