Hoe ontstaat Hernia?

Ik ben 13 en ik speel best een hoge niveau Rugby, bij kracht trainingen moeten we soms zware dingen optillen zoals medespelers, mijn vraag luidt; hoe ontstaat hernia? krijg je bijvoorbeeld hernia als je zware dingen optilt of kan het gewoon spontaan gebeuren? loop ik een grotere kans op hernia (Als rugby speler) dan een normale persoon? want ik zit ook meestal in de Scrum (Een scrum wordt gezet als er een kleine overtreding is gemaakt bv. een pass naar voren of bij het staan van offside), waar je een gestrekte rug voor nodig hebt en moet pushen.
als sporter heb je veel spieren nodig, vooral bij rugby, maar kunnen buikspieren de kans op hernia verkleinen?

ps. op de foto is er een scrum na gebootst, ik ben nr.1

Alvast Bedankt voor het antwoorden van mijn vragen :D

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De oorzaak van het ontstaan van een hernia is niet altijd duidelijk. Soms ontstaat hernia na het tillen van een zware last of bij een ongeval, vaak is er geen duidelijke aanleiding.

De meest risicovolle rugbypositie is de derde lijn.
Een onderzoek toont aan dat bepaalde posities meer risico's inhouden dan andere. Zo komen blessures vaker voor in de derde lijn en bij de driekwarters. De meest ernstige blessures ziet men bij de verdedigers en in de derde lijn.

Wat de aard van de blessures betreft, blijkt het vooral te gaan om spierletsels aan de onderste ledematen, de knie en de enkel met bovendien een hoog risico op recidief. De gevreesde letsels aan de ruggengraat, zijn zeldzaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Veel mensen hebben zwakke plekken in de tussenwervelschijven. Scheuren of breuken (hernia�s) ontstaan vaak geleidelijk door verkeerde bewegingen of een verkeerde lichaamshouding.
Er zijn meerdere oorzaken van een hernia:

een aangeboren zwakte van het discusweefsel (meer dan 50% van alle gevallen)
een plotselinge draaibeweging van de romp
vertillen en/of verschuiven
gebrek aan beweging en langdurig zitten
een slechte spierconditie
fremar
12 jaar geleden
fremar
12 jaar geleden
Bij dergelijke zware sport loop je weldegelijk meer gevaar op scheuren van de tussenwervels.