Wat kan ik het beste doen tegen vermoeidheid?

Als ik van school kom bijv. dan ben ik heel erg moe. Zo moet dat ik mijn huiswerk niet meer maak en alleen heel even achter de computer ga. Dit heeft natuurlijke nare gevolgen voor mijn schoolprestaties, omdat ik dan steeds achterloop. Waarom ik zo moe ben, weet ik niet, want ik slaap meestal wel ongeveer 8 uurtjes.

Een paar jaar terug heb ik dit ook gehad. Ik kwam dan thuis en ging meteen slapen tot de volgende dag en dan begon het weer van voor af aan.

Hebben jullie enig idee hoe dit zou kunnen komen? en wat kan ik hier het beste tegen doen? Misschien vitaminepilletjes ofzo..?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ga eens naar de huisarts en laat je bloed onderzoeken. Misschien heb je Pfeiffer of bloedarmoede. Je zou de eerste niet zijn die dat krijgt op puberleeftijd!
amc
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Het is nog niet zeker of het de ziekte van Pfeiffer is, maar het is meestal een oorzaak van vermoeidheid en wel al bij kinderen. Heb je ook last van keelpijn, opgezette lymfeklieren en/of koorts dan is het vrijwel zeker Pfeiffer, want dit zijn de meestvoorkomende symptomen ervan. Er zijn ook thuistestjes, daarmee moet je een druppel bloed uit je vinger prikken en op een glazen plaatje doen.Na 10 min. kan je op het plaatje aflezen of je het hebt. tegen de ziekte zijn geen medicijnen, de dokter kan niets doen eigenlijk.Wel kan je zelf wat doen en dat is rusten als je er behoefte aan hebt. Echinaforce helpt je bij de weerstand opbouwen, eet niet te vet voedsel en vooral drinken! Karnemelk, water, vruchtensap ( ong. 2-3 ltr. per dag) Hierdoor worden de afvalstoffen goed afgevoerd en dat is heel belangrijk voor je lever. Sommige blijven maandenlang moe en bij anderen duurt het 3-4 weken, dit is bij iedereen verschillend. Feit is dat het wel besmettelijk is, bijna iedereen is er wel eens mee in aanraking geweest, maar alleen als je de pech hebt dat op dat moment je weerstand niet goed is ( stress, ziekte etc.)kan je daadwerkelijk pfeiffer krijgen.
Misschien heb je de ziekte van pfeiffer. Maar misschien ook niet. Het zou kunnen helpen om veel water te drinken tegen vermoeidheid. Wat zeker helpt is een gezond eetpatroon met voldoende eten uit de schijf van vijf en genoeg bewegen. Minimaal een uur per dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst bloed laten onderzoeken op pfeiffer en andere ziektes die vermoeidheid kunnen veroorzaken. Je kunt ook een ijzertekort of lage bloeddruk hebben.

Als dat uitgesloten is, dan zal het waarschijnlijk de overgang van de zomervakantie/school/herfst zijn.
Veel kinderen in de pubertijd hebben hier last van.
Onze huisarts noemde het ook brugklasmoeheid.

Om je toch fit te kunnen voelen is het verstandig om na school een half uurtje te sporten en dan een warme douche te nemen. Daarna rustig aan doen, eten en dan huiswerk maken.

Ook veel water drinken, veel groente eten weinig suiker gebruiken kan helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer niet meer dan 8 uur per nacht/dag te slapen daar wordt je alleen maar nog meer vermoeid van.
De huisarts kan je verder helpen, vraag ook eens of hij/zij je kan testen op vitaminen d tekort daar kan ook extreem moe van worden.