kan je met galstenen blijven leven of is het een risico?

Heb al 2 jaar galstenen, en heb al één keer een galcrisis gehad, maar ik was te bang om naar het ziekenhuis te gaan...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Geloof mij...je angst om naar het ziekenhuis te gaan slaat snel om in de "wil" om naar het ziekenhuis te gaan, mits je eenmaal over de grond gekropen hebt van de galkolieken.

Ik spreek uit persoonlijke ervaring. Ik had 7 galstenen! 2 weken ziekenhuis, galblaas verwijderd.

Je kunt natuurlijk wachten op je volgende galkoliek, maar dat is niet aan te raden. Ik ben toendertijd met een ambulance afgevoerd......en het scheelde niet veel of ik had de pijp aan maarten gegeven..

Een galkoliek, is een aanval van de meest verschrikkelijke pijn (zo wordt deze ook omschreven door medici) omdat het galsteentje, op het moment dat je eet, met het extra gal vanuit je galblaas, mee wil naar je maag. Deze passen echter niet door het supersmalle buisje waardoor de extra gal in de maag wordt gespoten bij bijvoorbeeld vet eten. Deze pijn is één van de ergste die je kunt ervaren.

Het antwoord op je vraag is, ja, je kan met galstenen blijven leven, maar het is niet aan te raden. Tenzij je trek hebt in een martelende pijn, en de rest van de ellende.

Neem mijn advies alsjeblieft ter harte, en ga naar de doc...please!!

Hier nog even wat info, zodat je wat voorbereid bent...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Galsteen

http://robwillemse.nl/homeopathie/artikelen/artikel26_galstenen_nierstenen_blaasstenen.html

En hier heb je ook een forum, waar mensen met hetzelfde zitten...

http://www.medischforum.nl/onderwerp/1024/75

En hier nog wat over de ingreep.
http://www.helendemeesters.nl/galblaaschirurgie.htm

Toegevoegd na 1 minuut:
Ow, en ik vergat nog te zeggen, dat ik ze ook al 2 jaar had. Ineens kon ik niet meer eten, omdat de pijn erna te heftig werd. Dus als je last hebt met (vet) eten...zo snel mogelijk naar de doc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als de galstenen echt opspelen, dan hol je naar het ziekenhuis. Zolang dat niet het geval is, kan het geen kwaad.

Bij een MRI scan kun je zien hoe de stand van de galstenen is. Een kwart van Nederland loopt met galsteentjes, terwijl ze er geen idee van hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je galstenen hebt kun je ze beter laten verwijderen. Ander krijg je elke keer heftige pijnen en dat gaat niet over.
12 jaar geleden
Niet alle galstenen geven een koliek. Alleen de kleine, omdat die de galwegen kunnen afsluiten. De grote kunnen dat niet en geven meestal geen last. Ik heb er zelf een van 14 mm en daar heb ik een keer last van gehad.
Sommige mensen hebben heel veel galstenen en ja, als daar kleintjes tussen zitten kunnen die aanleiding geven tot een gal aanval. Nou en zoals gezegd, dan wil je zo graag naar het ziekenhuis omdat je denkt dat je doodgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Ook grote galstenen geven deze pijn. Je hebt waatschijnlijn nog geluk gehad dan. Ik had een grote en mijn galblaas is ook verwijderd. Maar pijn heel erg . Ben blij dat ik hem kwijt ben