Hoe lang kan ik nog groeien?

Ik ben 16 jaar en 175 centimeter, (dun)
Zit ik nog in de puber tijd? en hoeveel cm kan ik nog na de pubertijd groeien? en hoe kan ik langer worden

Toegevoegd na 17 minuten:
ik ben een jongen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Ja je zit nog in de puberteit. In principe groeien jongens gemiddeld tot hun 18e. Hoeveel cm verschilt bij iedereen. Je kan dat berekenen met je groeilijn die.ze bijvoorbeeld bij de GGD hebben van je.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel langer dan je 18e zelfs, na je 18e neemt de kans dat je nog veel groeit wel af, maar een paar cm na je 18e doorgroeien is niet ondenkbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe weet ik of ik mijn groeispurt heb gehad en hoelang duurt die?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Groeispurt bij jongens begint gemiddeld op hun 12,5e jaar en duurt zo'n vier jaar.
Zoals de anderen ook al zeiden: je kan nog best wel wat groei meepakken. Jongens groeien door tot hun 18/19e, soms zelfs nog wat langer.

Wat je kan doen om je groei te bevorderen is: gezond leven; veel en regelmatig groente en fruit eten, dagelijks eiwitten eten (liefst dierlijk), veel en met regelmaat slapen (je meeste groei vindt in je slaap plaats), geen/zo min mogelijk alcohol en drugs gebruiken, regelmatig sporten, etc. etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
wat voor sporten? is 30 minuten fietsen per dag genoeg?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alle beweegsport is goed. Zwemmen, fietsen, lopen, rennen, etc. Verder kan je door rekoefeningen (yoga of pilates) een betere houding krijgen, waardoor je houding verbetert en hierdoor lijk je langer. Hier nog een site met allerhande tips om te groeien: http://nl.wikihow.com/Langer-worden-als-je-in-de-groei-bent Vooral dat niacine- (vitamine B3) en zink-verhaal vond ik interessant.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
...En mocht je toch niet meer groeien, zijn er ook nog mogelijkheden om dat te camoufleren: altijd V-halsjes dragen, volumineus haar, schoenen met onopvallend een hogere zool, onopvallende inleghakjes in je schoenen, etc. etc. D'r zijn genoeg camouflagetrucs voor kleine mannen ;).