Is opstaan met een wekker ongezond?

Zo abrupt uit je slaap gehaald worden, dat kan toch niet goed voor je zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop een wake-up light. Dan is het niet meer zo abrupt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar heb inderdaad wel eens aan zitten denken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik geen wekker gebruik denk ik dat ik regelmatig te laat ga komen... dat lijkt me ook niet echt gezond voor carriere (en de stress van te laat wakker worden en proberen te redden wat er gered kan worden is ook niet lekker)

Het beste antwoord

het is gezonder als je al vanzelf wakker word, voor de wekker gaat. Dan ben je echt uitgeslapen en uitgerust.

Zo ruw uit een diepe slaap komen betekent dus gewoon dat je lichaam meer slaap nodig heeft.

Dus: (veel) vroeger naar bed :):)
Sommigen denken dat ze dan (nog) niet kunnen slapen.

Dat komt omdat ze geen 'gaan-slapen' ritueel doen. Ze willen direct uit een film of van TV of vanuit een goed gesprek het bed in en slapen. Dat gaat dus niet. Je denkprocessen moeten van top-speed even afremmen eerst.

Als je tijd neemt om tot rust te komen, lukt het heel goed. Dat doet je lijf dan ook al als vanzelf: het ligt een poos in bed voor je in slaap valt. En dan denk je dat je niet kan slapen. Het is de overschakeling van waken naar slapen die tijd nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is een idee, ik moest vandaag alleen een uur eerder opstaan dan normaal. Als ik eenmaal in bed ligt, duurt het nooit langer dan een minuut of 5 voordat ik slaap. Tenzij ik ergens over lig te piekeren, maar dat komt gelukkig niet meer zo vaak voor...

Andere antwoorden (7)

Nee idd je hebt me met je vraag ongezond wakker gemaakt. Nu vlug aan de koffie.
Ik denk niet dat een wekker een ongezonde werking heeft. Ik word ook wakker van onweer, van boormachines, van schreeuwende straatgangers, van kwetterende vogels, etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet ongezond... Het lichaam is erop gemaakt om wakker te zijn en energie te leveren, daartoe moet het wakker kunnen worden opeens...
Er is wel een dag en nacht ritme, als je daar niet goed mee omgaat, krijg je slaapproblemen en wekproblemen...
Kun je trouwens snel en langzaam wakker worden? is dat überhaupt mogelijk?
Nee het gebeurt gewoon...
En wat er in feite gebeurt is het volgende... Auto en chauffeur idee weer... De auto staat langs de kant van de weg stationair te draaien en staat stil verder... De chauffeur is thuis en leeft ergens anders en zit verbonden met het fluïdekoord... Op enig moment trekt iets de aandacht, de wekker kan dat zijn bv, en dan kan de auto niets, want er is geen chauffeur en de auto kan alleen op zich niet rijden, daar moet een chauffeur aan te pas komen... De chauffeur moet zijn bezigheden afsluiten elders en snel in de auto stappen en van de plek en gaan rijden om de wekker uit te zetten... En zo gaat dat in zijn werk elke keer dat je wakker wordt...

vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang dit wakker worden niet samen gaat met andere ongezonde factoren lijkt het abrupt gewekt worden geen kwaad kunnen. En hier komt bij als je lichaam het niet aan kan om welke reden dan ook dan slaap je dwars door de wekker heen. Het lichaam zit wat dat betreft vol met beschermende mogelijkheden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Just my thought.
Ik merk voor mezelf dat ik het niet fijn vind. Of het ongezond is is weer een tweede. Ik zet mijn wekker vrij strak in de planning, als hij gaat sta ik een minuut later onder de douche. Ik heb geen marges. Daarentegen word ik heel zelden wakker door de wekker, dit levert weer een ander verschijnsel op, als ik een uur voor de wekker wakker word val ik niet meer in slaap. Dan wacht ik geduldig tot de planning kan beginnen....dan houd ik me liever wakker dan dan dat ik later door de wekker wakker moet worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik wakker wordt door mijn wekker, dan voel ik me uitgeslapen en echt wakker, ookal heb ik niet zo goed geslapen, als ik anders wakker wordt dan kan het nog wel eens zijn dat ik me heel erg moe voel.
Ik weet niet of het ongezond is, maar ik voel me er energieker door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is de mens blijkbaar op gebouwd. Wakker worden met een doel wanneer je wekker afgaat. Je ritme pakken, de dingen doen die je moet of wil doen. Prettig is anders soms, maar ik geloof niet dat het ongezond is. Net zo min als wakker schieten wanneer je een nare droom hebt gehad. Hier zijn we blijkbaar ook op gebouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het wel. Niets gaat boven een spontaan wakker worden door gekwetter van vogeltjes, door het zonnelicht via de venetiaanse luiken, door de geur van verse koffie en croissants , door een fluisterstem die zegt : "bonjour" Gooi nu die wekker maar weg.