Bij de huisarts maken ze hartfilmpjes bij vele mensen, hoe kan het dat bij mensen toch iets met het hart niet goed?

Is het maar een oppervlakkig onderzoekje? wat sommigen hebben ze wel degelijk hartproblemen, maar de huisarts heeft ze gewoon als 'gezond' verklaard.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een hartfilmpje is geen oppervlakkig onderzoek. Het meet de hartactiviteit gedurende een periode - meestal een half uur of drie kwartier om te beginnen. Ik heb nog nooit van een huisarts gehoord die een hartfilmpje maakt; die apparatuur is erg duur en staat doorgaans alleen in ziekenhuizen, ook omdat de interpretatie van de meetgegevens specialistenwerk is en daarvoor is een huisarts niet de aangewezen persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ alle 3 ;-)
Als u klachten heeft in de borststreek wordt meestal een hartfilmpje (ECG) gemaakt. Vroeger moest u daarvoor naar het ziekenhuis. Nu kan dat ook bij uw huisarts.Een ECG (ElektroCardioGram) is een hartfilmpje van de elektrische activiteit van het hart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vergat de bron:-(
www.hhhpraktijk.nl/node/146 Nog een extra reactie op Dorske
Het maken van een ECG duurt enkele minuten en doet geen pijn.

Antwoorden (4)

Op een hartfilmpje is niet alles te zien, vandaar dat sommige mensen "gezond" verklaard worden.
Ik heb zelf hartklachten die niet op een hartfilmpje te zien zijn, volgens mijn huisarts was er niets aan de hand en moest ik maar afwachten tot de klachten overgingen.
Intussen ben ik 1 keer gedotterd en moet ik binnenkort voor de tweede keer, dus nogmaals op een hartfilmpje is niet alles te zien....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is een momentopname, op het moment dat het ECG wordt gemaakt en er is niets aan de hand kan de huisarts geen conclusie trekken. Bij een constante afwijking is het makkelijker bij een dan wel dan niet afwijking kan het op momenten lijken of er niets aan de hand is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop dat onderstaande uitleg je vraag voldoende beantwoord!

Hoe gaat het onderzoek in zijn werk?
Het maken van een ECG duurt enkele minuten en doet geen pijn. Er worden 10 gel-stickers met elektroden op uw lichaam geplakt, 2 op de polsen, 2 op de enkels en 6 op de
borst.De elektroden zijn met het ECG-apparaat verbonden en registreren de elektrische stroompjes die de hartspiercellen laten samentrekken. Het maken van het hartfilmpje duurt slechts enkele minuten.

Wie beoordeelt het filmpje?
De huisarts stuurt het hartfilmpje door naar een cardioloog van het Cardiologisch Centrum Utrecht. De cardioloog kan al veel afleiden van de grafiek, namelijk:
hartritmestoornissen
zuurstofgebrek van de hartspier
acuut hartinfarct
eerder doorgemaakt hartinfarct
vergroot hart (hypertrofie)
De cardioloog geeft binnen 48 uur een reactie. Dat kan zijn dat het het filmpje geen afwijkingen vertoont of dat het filmpje aanleiding geeft voor verder onderzoek

Niet alle afwijkingen zichtbaar
Een ECG is een eerste aanwijzing of er iets aan de hand is met uw hart. Bij een afwijkend ECG is vaak vervolgonderzoek nodig om een definitieve diagnose te krijgen.

Sommige hartaandoeningen zoals angina pectoris treden vooral op bij inspanning. In dat geval wordt er een ECG tijdens inspanning gemaakt (inspanningstest).

Ritmestoornissen treden vaak in aanvallen op, en zijn daarom niet altijd zichtbaar op een ECG. Onderzoeken om uw hartritme gedurende langere periode te volgen zijn:

holterfoon
holteronderzoek (24- of 48 uurs registratie)
implanteerbare hartritmemonitor (Reveal®)

(Bij de onderste link kun je zien wat die 3 hierboven inhouden)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op een hartfilmpje kun je alleen afwijkingen van het hart bekijken die van invloed zijn op het ritme van het hart.
Andere afwijkingen zullen hun uitwerking in het lichaam geven, maar niet op een filmpje zichtbaar zijn.

Neem daarbij ook in acht dat een hartfilmpje een moment opname is.
Ook is het afhankelijk van de apparatuur. Je kunt je voorstellen dat het ECG-apparaat wat minder geavanceerd is dan bij de cardioloog.
Daarbij kunnen horloges, telefoons en alles wat op batterijen of stroom werkt een storing geven in het maken van het hartfilmpje. Maar ook als iemand beweegt, dan is er sprake van een soort elektriciteit die bij het bewegen van de spieren vrij komt en storing kan geven.

Dus bij de huisarts is "slechts" een screening. Een huisarts zal bij andere aanwijzingen van hartproblematiek een patiënt insturen voor de cardioloog.