Zijn dit symtomen van een overbelaste knie of een ingescheurde binnenste knieband?

Hallo!
Waarschijnlijk word dit een lang verhaal!

Een aantal jaar geleden is mijn knieschijf uit de kom geschoten waarbij mijn binnenste knieband gescheurd is. De ambulance deed vrij weinig en de huisarts verwees mij niet door naar het ziekenhuis. De huisarts gaf mij medicijnen tegen de zwelling (vocht), raadde aan om 2 weken niet te lopen en fysiotherapie te gaan doen.

Na deze periode ging het bij de fysiotherapeut weer fout en zij hebben mij doorgestuurd naar het ziekenhuis waar ik 1 week een spalk, 5 weken gips en op mijn kop kreeg omdat dat de eerste keer al gedaan had moeten worden.

Na deze tijd ben ik altijd wel enigszins last blijven houden.

Nu 3 weken geleden waren wij op vakantie en had ik op de 2e dag pijn in mijn voeten en heb ik een verkeerde beweging gemaakt tijdens het lopen.
Toen ik de derde dag wakker werd had ik heel veel pijn en was het dik door het vocht. Mijn been kon ik niet buigen, liep mank en was mijn knie instabiel en klapte regelmatig naar achteren. De 5e dag was het nog niet verbeterd en heb ik een brace gekocht en tot het einde van de vakantie gedragen. De brace zorgde ervoor dat het vocht afnam maar de pijn bleef. Beetje bij beetje ging het buigen na een week iets beter.
Nu inmiddels thuis heb ik nog altijd vrij veel pijn nadat ik een klein stukje gelopen heb, ook het strekken van mijn been na gebogen houding doet veel pijn met name aan de binnenkant van de knie.
De arts heeft mij wederom niet doorverwezen, vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je kan altijd naar de SEH gaan en die zijn verplicht er naar te kijken. Ook kan je een doorverwijzing van je huisarts eisen, wordt daar niet op ingegaan dan andere huisarts nemen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoi! Bedankt voor de reactie!
Ik dacht altijd dat je daar alleen heen mocht als er echt een spoedgeval was zoals echt een breuk bijvoorbeeld. Fijn om te weten dat dit dus niet het geval is!!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is niet de bedoeling daar de SEH mee lastig te vallen. Je hebt gelijk LanaBentley. Er is geen verbod op om wel te gaan maar de spoedartsen zijn daar om spoedgevallen te behandelen. Verwijsbrief eisen of andere huisarts is een betere optie. http://www.intermediair.nl/vakgebieden/zorg/zorgverleners-hebben-handen-vol-aan-onnodig-bezoek-spoedeisende-hulp?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een verwijsbrief 'eis' je ook niet. Daar vraag je netjes om en een huisarts is die geenszins verplicht te geven als hij/zij dat niet nodig acht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom stuurt die "huisarts" je niet door?
Heb je hem er op gewezen dat hij dat de eerste keer wel had moeten doen volgens het ziekenhuis? Ik zou nu een goeie fysiotherapie op zoeken, eentje die ook andere specialisme kan zoals manuele therapie. Als je op de Veluwe woont of een stukje wilt reizen dan weet ik een hele goeie die nog niet duur is ook. (pb me in dat geval en ik ben het niet zelf)
Erna55
7 jaar geleden
Ik probeer te snappen wat je in het volgende stukje schrijft :
"Na deze periode ging het bij de fysiotherapeut weer fout en zij hebben mij doorgestuurd naar het ziekenhuis waar ik 1 week een spalk, 5 weken gips en OP MIJN KOP KREEG omdat dat de eerste keer al gedaan had moeten worden." Dit is heel erg raar. Ik kan nauwelijks geloven dat JIJ op je kop kreeg OMDAT de huisarts je niet doorgestuurd had.

Antwoorden (1)

Ik hoor vaak mensen beweren dat hun huisarts ze 'niet door wilde verwijzen', terwijl dan negen van de tien keer blijkt dat er helemaal niet is gesproken over een doorverwijzing en de patiënt het simpele feit dat de huisarts niet spontaan doorverwijst opvat als een weigering om door te verwijzen en dan allerlei dingen gaan verzinnen om zonder verwijzing naar de specialist te kunnen en weet-ik-wat.

Mijn vraag zou daarom zijn of je concreet gevráágd hebt om een verwijzing, en of je hebt uitgelegd waarom je dat wilt. Dus of je verteld hebt wat voor klachten je hebt, wat de invloed daarvan is in je dagelijks leven, en eventueel dat je je zorgen maakt.

Meestal wil een huisarts best doorverwijzen als er sprake is van reële klachten, zélfs als hij dat medisch gezien niet per se noodzakelijk acht (maar het wel te onderbouwen is). Maar die arts kan niet ruiken dat jij graag een verwijzing wilt, dus als dat is wat je wilt, moet je dat gewoon vragen.

Er zijn dan een paar uitkomsten mogelijk: 1) je krijgt een verwijzing 2) de huisarts legt je naar tevredenheid uit waarom dat niet nodig is 3) de huisarts legt uit waarom hij dat niet nodig vindt, maar jij bent het daar niet mee eens. Alleen in het 3e geval heb je potentieel een probleem. Als je dan nog eens met elkaar praat en je raakt het steeds niet met elkaar eens, dán kun je eens gaan nadenken over een second opinion bij een andere huisarts of een mogelijkheid om op een andere manier naar een specialist te gaan. Al zou ik dan eerst een fysiotherapeut in de eerste lijn suggereren, die ook nog eens de knie kan beoordelen en je dan óf goed verder kan helpen (door behandeling of zelfs uitleg van het standpunt van de huisarts) óf door - als hij het met je eens is - nog eens jouw standpunt aan de huisarts uit te leggen.

Mogelijk relevante informatie voor je huisarts of eventueel de specialist is nog of je wellicht (ook) in andere gewrichten hypermobiel bent, dus of je overstrekbare en te beweeglijke (lenige, losse) gewrichten hebt. Je klachten zouden namelijk in dat plaatje passen, al is het natuurlijk ook mogelijk dat die patellaluxatie kwam door een andere oorzaak en je voetklachten en het 'naar achteren schieten' van je knie daar niets mee te maken hebben.