Waarom word een pak sigaretten opeens heel duur in 2013?

Dit jaar zijn de pakjes sigaretten weer flink in prijs gestegen, Net tijdens het kopen van een nieuw pakje sigaretten hoorde ik bij de alberthein dat de pakjes sigaretten in begin 2013 zullen stijgen met 1,70. Ze verwachten dat rond eind 2013 of begin 2014 een pakje sigaretten +/- 11.- zouden gaan kosten... Ergens dit jaar las ik dit ook al in de krant, Maar ik geloofde er geen snars van.... Wat willen ze bereiken? ze gooien de prijs toch omhoog omdat de regering geld nodig heeft? Op deze manier maken ze alleen nog maar verlies omdat iedereen zal stoppen of verminderen met roken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het mes snijdt aan twee kanten. De overheid krijgt meer geld binnen want rokers blijven er altijd. En er zullen toch mensen zijn die door de prijsverhogingen zullen stoppen. Dat betekent wel minder belasting inkomsten via de sigaretten, maar zal zich op den duur wel weer uitbetalen in lagere kosten in de gezondheidszorg.

Niet overdrijven. Met ingang van 1 januari 2013 worden de accijnstarieven van sigaretten en shag verhoogd. De accijns op een pakje sigaretten met 19 stuks gaat gemiddeld met 35 cent omhoog. De accijns op een pakje shag van 40 gram gaat gemiddeld met 60 cent omhoog. Het doel is tweeledig, het gebruik van tabak ontmoedigen en het genereren van extra inkomsten

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100