Waarom word een pak sigaretten opeens heel duur in 2013?

Dit jaar zijn de pakjes sigaretten weer flink in prijs gestegen, Net tijdens het kopen van een nieuw pakje sigaretten hoorde ik bij de alberthein dat de pakjes sigaretten in begin 2013 zullen stijgen met 1,70. Ze verwachten dat rond eind 2013 of begin 2014 een pakje sigaretten +/- 11.- zouden gaan kosten... Ergens dit jaar las ik dit ook al in de krant, Maar ik geloofde er geen snars van.... Wat willen ze bereiken? ze gooien de prijs toch omhoog omdat de regering geld nodig heeft? Op deze manier maken ze alleen nog maar verlies omdat iedereen zal stoppen of verminderen met roken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het mes snijdt aan twee kanten.
De overheid krijgt meer geld binnen want rokers blijven er altijd. En er zullen toch mensen zijn die door de prijsverhogingen zullen stoppen.
Dat betekent wel minder belasting inkomsten via de sigaretten, maar zal zich op den duur wel weer uitbetalen in lagere kosten in de gezondheidszorg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is juist zo dat rokers voor minder kosten zorgen, ze spekken de staatskas en gaan nog eens lekker vroeg dood ook. Ja de laatste paar jaar zijn wat aan de dure kant maar dat weegt niet op tegen de enorme kosten van bejaardenhuizen en ouderenzorg. Dat er altijd rokers blijven zegt ook niks er is natuurlijk een moment dat de terugloop van rokers tegen de stijgende kosten een negatief effect kan geven. Voorbeeld(fictief):

Nu 1Miljoen rokers 100M pakjes(€5 pakje waarvan 4€ belasting/accijns) per jaar 400M euro opbrengst. Straks 300.000 rokers 30M pakjes (€11 pakje waarvan €10 bel/ac.)
300M euro opbrengst. Beide beweringen kunnen dus onjuist zijn.
Amadea
11 jaar geleden
Eh, mr.Tomaat, nou vergeet jij dat mensen vaak vóórdat ze sterven ziek zijn. En rokers betreft dat in de meerderheid. Longkanker, longemfyseem, en nog meer gevolgen door verzwakte bloedvaten en een slecht doorbloede huid. Dat geeft wel degelijk hoge ziektekosten. Of vind jij dat die dan maar niet behandeld moeten worden?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat vergeet ik niet ik zal het exacy herhalen: ze spekken de staatskas en gaan nog eens lekker vroeg dood ook. Ja de laatste paar jaar zijn wat aan de dure kant MAAR DAT WEEGT NIET OP tegen de enorme kosten van bejaardenhuizen en ouderenzorg. Oftewel een roker die vroeg dood gaat is goedkoper dan een niet roker die jarenlange ziektekosten met zich mee brengt. Over het wel of niet moeten behandelen zeg ik niets, dit is de situatie die is als iedereen wel behandeld wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ziektenkosten en algemene kosten die bij het ouder worden horen. Rokers gaan over het algemeen dood voor ze echt duur worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/rekenkamer-2011-01/afleveringen/04-03-2011

Andere antwoorden (1)

Niet overdrijven.

Met ingang van 1 januari 2013 worden de accijnstarieven van sigaretten en shag verhoogd. De accijns op een pakje sigaretten met 19 stuks gaat gemiddeld met 35 cent omhoog. De accijns op een pakje shag van 40 gram gaat gemiddeld met 60 cent omhoog.

Het doel is tweeledig, het gebruik van tabak ontmoedigen en het genereren van extra inkomsten